Pages

Friday, October 14, 2016

se-minimal Jogja.

bismillah
 
Jogja terlalu sederhana;


 


minimal dengan jalan-jalan sempit yang menghubungkan pacuan empat roda dari yang sebesar-besarnya hinggalah yang sekecil-kecilnya. kata azimat dan tulisan berekspresi lantang dan penuh, tercoret di dinding-dinding kedai, di tubuh-tubuh lori, mahupun di pagar-pagar rumah. bebas dan meriah!

berdekatan Jalan Malioboro itulah, atau paling tepatnya, setentang dengan rel keretapi, ada jaluran Angkringan Kopi Joss yang menyediakan kopi arang dan nasi uduk senilai rp 2000. deretan tawa pengunjung-pengunjungnya yang duduk bersila atas tikar-tikar lusuh nan usang berserta alunan musik dari petikan gitar dan paluan gengendang para pengamen terus menyapa gegendang, berlanjutan hingga ke tengah malam.

kalau boleh aku katakan, kembara kita dari kota ke kota, buku ke buku, filem ke filem, bahkan jauh ke dalam diri kita sendiri, minimal adalah takrifan yang paling tepat; seminimal Kota Jogja yang kita lawati itu. nah, sesederhana Jogja, seringkas apa adanya. 

biar kita bahagia, tidak terbeban dengan apa-apa yang sifatnya sementara atau materialis. kalau boleh aku lanjutkan lagi, kita mahu membiasakan isi rumah dengan keperluan perabot yang penting sahaja, makan apa adanya, atau baju atau kasut warnanya persis dan terganti saat-saat genting. kita sependapat, sejalur dan sefikrah untuk kesemua hal yang ini.

cuma sayang, izinkan untuk aku punya yang satu ini. bahawa yang di dalam diri aku ini, kompleksnya tidak seminimal itu. riuhnya sering terkedepan, tidak tersempat aku mengejarnya. jerit pekiknya terlalu lantang, hingga diri aku ini tenggelam dalam kebisingannya. ya, benar sayang; untuk lelaki segagahmu, perasaan adalah beban yang wajar diminimalkan.

namun katakanlah sayang, bagaimana untuk seorang perempuan itu meminimalkan kesemuanya; kalau dengan beban itulah dia mencintai; dengan beban itulah dia mengasihi; dengan beban itulah dia merasai; dengan beban itulah dia mempeduli; dan dengan beban itu jualah susuk dan ragamu dia kenali, bahkan sampai ke dalam dirinya sendiri?


hikhikhik.

 ps: terima kasih untuk pemahaman, penghargaan dan penghormatan yang selalu.


1 comment:

Anonymous said...

setelah melewati beberapa kota di indonesia, belum ada yang seistimewa jogja. ya, biarpun hanya setakat ini.
-syu