Pages

Tuesday, May 22, 2012

Conteng.

setujukah anda?

kali pertama kita melihat contengan adalah ketika kita menghabiskan sisa-sisa contengan.

kali kedua adalah ketika mengulangkaji pelajaran sambil sengih terbayangkan momen indah, sebab musabab kita menconteng! 

makin banyak dia mengulangkaji, maka makin banyak kalilah dia melihat hasil contengannya, dan tersenyum sengih mengkhayalkan momen - momen indah itu. 

kalau aku, momennya; sama ada segar dengan kata-kata ustaz - ustazah, atau layu sebab tak tertahan melayan kantuk. 

barangkali, ada juga sebab yang ketiga. muncul dua tiga makhluk yang menciptakan karya baru, secara tak tersengaja - contoh; botol revive, daun kering, sungai, chewing gum (yang orang tempek pada kerusi - ces!), tapak kasut, kaca mata ustaz, dan lain - lain.

bak kata pak samad, "bagi setiap penyair gundah, daun gugur pun dirasakan indah". eceh, konon.

--

oh, lupakan soal yang itu.

waktu tengah-tengah minggu peperiksaan sebegini, sibuklah aku membelek buku rcp (reading classical prose text). 

maka, terbacalah aku, satu nota kecil ala-ala nota kaki di laman 26 (angka yang aku tulis sendiri sebenarnya, sebab buku itu dari mula, kosong tanpa muka), di bahagian paling bawah sekali. 

"bukan dari tangan kita, tapi dari tangan kita".

satu pagi,
hs lr2. 

-- 


kegemilangan Islam nantinya, mungkin datang bukan dari tangan kita. barangkali dari tangan anak-anak, cucu-cicit kita. tapi anak-anak dan cucu-cicit kita, bukankah datangnya dari hasil acuan didikan tangan-tangan kita? 

"BUKAN DARI TANGAN KITA, TAPI DARI TANGAN KITA".

waktu ini, ustaz tengah basah liur terangkan tentang tanggungjawab kita - kita. 

kata ustaz: 

"kalau awak dapat A+, sekurang-kurangnya yang disumbangkan pada masyarakat, paling kurang pun mungkinlah A-. tapi, kalau awak skor C+, awak nak bagi apa pada masyarakat? C-?" 

oh!

--

aku mungkin bukan yang terbaik, tapi aku sedang berusaha 'belajar' menjadi yang terbaik. hmm

"try not to become a man of success, but rather to become a man of value" - albert enstein.

--
kau suka conteng?
sini, aku tengok.

XD




____
Allah, jadikan kami generasi ulul albab, yang belajar mencari isi di balik buku - buku, bukan sekadar kulitnya. amin-


*aim: zero -kan C.

5 comments:

Unknown said...

saya dah conteng and akak dah tengok.
terima kasih akak! eheh ;)

Jamilah Mohd Norddin said...

Ah,
umy..
buatkan saya rindu untuk kembali 'menconteng'..

Sabarkan diri. :)

Umairah. said...

alyaa:
contengan alyaa comel.
teruskan usaha, supaya lebih comel lagi, okeh.

jamilah:
kalau post ini buat jamilah rindu, maka umy akan menulis lg untuk menggandakan rindu itu.

XD

Unknown said...

oh. tulisan blh comel ye kak?
ke saya? hikhik *ok.boleh muntah skrg XP

insyaAllah
perlu banyakkan membaca ni
post-post rasa mcm xbest kalau tak diselitkan ingatan pada Allah - kan?
InsyaAllah
perlu lebih berusaha ^^
serap ilham drpd akak juga ;)

Jamilah Mohd Norddin said...

Waaaaaaaaaaaaaaaahhhhh,

memang menaikkan darjah kerinduan ni.

Rileks, 2 Jun sudah hampir, masa untuk bercuti dan fikir kembali untuk ke ruang penulisan. hihi.

(^______^)


p/s: hm, perasan hal ini. (bila exam, rasa untuk menulis itu meningkat. :) )


~Selamat berimtihan.