Pages

Wednesday, November 24, 2010

Tergelincir.

Hati sebenarnya ada ruang kosong yang bersih. Tempat suara-suara kebaikan tak henti-henti melontarkan luahan dan rasa. Nurani namanya. Hanya bila mana dan ketika hati itu jernih dan bersih, suara-suara itu akan kedengaran. 

Memberontaknya tak kira masa, saat perintah Tuhan kita langgar. Saat rukuk dan sujud jadi ritual yang biasa-biasa, tanpa roh. Tanpa berlama-lamaan dengan Al-Quran, menjiwai setiap patah kata yang terkandung. Berlengah-lengah dengan ajakan dan perintah Tuhan. Tak bersungguh-sungguh. 

Hakikatnya, ketenangan itu datang dari semua itu. Bila hati dan jiwa terpasak hanya untuk Allah. Bila mana semua perintah Tuhan kita ikut kesemuanya. Ibadah pula jadi dos yang mengubat segala remuk-rendam, jiwa yang sakit dan semuanya. 

Huh.

Parah yang teramat. Rindu sungguh akhowat yang menyuburkan kesemua itu dengan nasihat-nasihat. Tazkiyatunnafs tanpa henti. Hakikatnya, saat ini memang tersangat memerlukan halaqoh hati. Halaqoh yang dibina sendiri. Saat inlah hakikatnya ujian yang menduga keimanan. Sejauh manakah keikhlasan?

Hahhh. Iman itu harusnya tetap bila dan di mana saja kita tercampak. Harus teguh dan kukuh.

Saya rasa..saya perlu lebih kuat. Berkata memang sungguh mudah. 

Rasa-rasa sebegini, tenang-tenang sebegini, datangnya bila jiwa diisi dengan Al-Quran. Tidak faham maksud sepatah pun tidak mengapa, kerana sentuhan ayat-ayatNya, kadang-kadang cukup meransang. Pendek kata, bila hati ingat Allah, walaupun sesaat. 

Teringat pesan Rasulullah. Kalau kita tak mampu untuk menangis ketika membaca Al-Quran, pura-puralah menangis. Mungkin juga dengan ini, perasaan itu akan datang. Menjiwai segenap hati, dan mungkin itulah titik untuk terbukanya hidayah daripada Allah.

Menangislah kerana ketidakmampuan untuk menangis.
Ya Allah, mohon kekuatan. Lindungi diri ini. 

Rupa-rupanya, bumi juga menangis! Lebat.
Melimpahlah rahmat dan kasih Tuhan.
Allahhu Allah.

Salam buat hati,
:'(

No comments: