Pages

Tuesday, November 2, 2021

kepala saya dan perlanggaran kata-kata.

bismillah


sela menjadi ibu dan isteri, adalah ruang mencari diri

alangkah kalau kepala saya memiliki sebuah mesin taip yang boleh menyusun dan menulis kesemua fikiran yang ada. sudahlah bising, rumit pula. 

saya orang yang terlalu jenuh merenung sebelum memuntahkan kata, terutamanya ke dalam teks. saya cenderung memikirkan vokal, bunyi, fragmen, letak duduk dan konotasinya kepada penerimanya; terutama tentang penerimaan hatinya. 

ataukah sebenarnya saya terlalu berfikir tentang apa pandangan orang tentang saya? ataukah sebenarnya saya terlalu memperlekehkan pandangan dan fikiran sendiri? ataukah sebenarnya masalah terbesar saya adalah menjelaskan fikiran dan perasaan sendiri? 

entah-

adakala saya jadi tidak tahu apa yang saya tahu. adakala saya jadi bingung dengan apa yang saya mahu. adakala saya terlalu berfikir sehingga keliru. adakala saya terlalu menurut, mengikut sehinggalah diberitahu, tiba-tiba barulah saya tersedar bahawa saya sebenarnya punya sesuatu.

bagaimanakah caranya untuk menyampaikan perasaan.
bagaimanakah caranya untuk menjelaskan fikiran.
bagaimanakah caranya untuk mempertimbang keputusan.
bagaimanakah caranya untuk mencari kesepakatan. 

"don't confuse being a fast talker with being a deep thinker. speaking quickly signals confidence, not complexity. don't mistake volume for expertise. speaking loudly reflects conviction, not credibility. sometimes the best ideas comes from the least assertive voice in the room." 
- Adam Grant

ah, terima kasih Adam Grant; psikologis organisasi merangkap penulis favorit terbaharu, -aku! mengapa begitu mudah kau memahami?

“Ya Rabbku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti perkataanku.” 

(Thaha: 25-28)

 

 

No comments: