Pages

Monday, October 11, 2021

berkelana dan kembali, - sekali lagi.

bismillah

sepetang menemani 'Akeef makan sambil ralit menonton Oddbods, tiba-tiba dia bersuara;



"Ibu, 'Akeef sukalah pokok tu." 
"pokok mana?"
"pokok yang goyang kat luar tu."

antara sifat 'Akeef yang saya syukuri ada, adalah sifat sensitifnya. ahah, ya saya antara orang yang paling menentang keras pada teori dan pandangan bahawa lelaki tidak boleh menangis, dan lelaki tidak boleh berjiwa sensitif. mengapa tidak, bukan?

'Akeef mudah terkesan dengan peristiwa semasa dan cepat peduli dengan hal kecil. semisal sesekali baju atau tudung saya berganti yang baharu, dialah yang akan terpaling awal menegurnya dahulu. atau sesekali berjalan bersama, alam sekitar akan saban menjadi kamusnya; 'pokok', 'burung', 'langit', 'bintang', 'bulan' akan disebutnya dengan penuh keterujaan. agaknya sebab itulah, keberadaan sifatnya yang satu ini menyebabkan dia memerlukan sedikit masa untuk mengadaptasi dengan kehadiran orang baharu dalam hidup; - Awfa. 

saya jadi terdidik dengan sifat 'Akeef ini. sejak kian mendewasa dan tidak (lagi) membiasakan diri menulis (tentang perasaan) khususnya di mana-mana (blog terutamanya), proses pengamatan dan perenungan jadi tumpul setumpulnya. kalau dulu, saban hari setiap kali menulis, saya bercakap dengan diri, berdialog dengan hati. fasa-fasa ini adalah fasa yang paling dirindui sebab waktu-waktu sebeginilah saya paling mengenali diri sendiri. sebelum menulis, alam dan diri bahkan adalah kamus saya. keduanya saling melengkapi, tidak terpisahkan. 

entah, hari ini saya jadi kurang mengenal jasad, firasat dan hasrat diri. segalanya bercapah-capah, akhirnya sama ada terbiar begitu sahaja atau tak terkendali dengan sewajarnya. pandangan dan tindakan tidak searah, menjadikan adakala saya sukar menjelaskan atau merincikan setiap satunya kepada orang lain.  

dan apabila hari ini Rahmah Razak, rakan sekerja berkongsi tentang hal ehwal menulis ini, saya jadi bersetuju sesungguhnya sebab saya juga benar-benar pernah merasainya; 

"nobody can take writing from you. nobody can tell you that you're wrong or that your words are wrong." (Maid, 2021) 

bahawa inilah satu-satunya yang kita berhak punya,
dan adakalanya ia adalah sesuatu yang cuma milik kita;


- YOUR OWN WORDS. 


_______
ps: selamat kembali kepada diri, Umairah. 
pss: selamat datang ke blog ibumu, anak gadisku - Awfa (yang sudah berkurun habuknya), ngehehehe! 

No comments: