Pages

Saturday, July 21, 2018

membaca perempuan dalam Nora Ephron;

bismillah

menonton Julie & Julia (2009), membawa saya mengenali Nora Ephron. jika sesebuah buku atau filem sukses menambat hati, maka menjadi kebiasaan saya 'menggeledah' dan 'mencari' gerak kerja belakang tabir yang menunjangi jalan ceritanya. itulah yang ada pada Nora Ephron dan skripnya.

saya percaya bahawa buku atau skrip yang ditulis seseorang, tidak dapat tidak ada 'wajah' dan 'jiwa' penulisnya. membelek tajuk buku-bukunya sahaja dapat dihidu bau feminisme yang kuat dalam diri seorang Nora Ephron; Crazy Salad and Scribble Scribble: Some Things About Women and Notes on Media, I Feel Bad about My Neck: And Other Thoughts on Being a Woman, Advice for Women at the 92nd Street.
 
memetik salah satu mantra Nora Ephron, "ABOVE ALL, BE THE HEROINE OF YOUR LIFE", saya suka sekali dengan pendekatan Nora Ephron mengangkat karisma seorang wanita tidak pada rupa paras, pakaian, harta, status perkahwinan atau ruang lingkup urusan rumahtangga dalam filem-filemnya. kesemuanya diadun dan dibungkus dalam watak dan jalan cerita dengan penuh halus dan seni!


 
 Julia: "These wives don't do anything here. That's not me. It's just not me."


Julie: "I could write a blog. I have thoughts."

melalui Julie & Julia (2009), watak Julie dan Julia begitu meminati dunia masakan yang menggerakkan keduanya untuk mempunyai suatu gol dalam hidup. tidak terbelenggu oleh 'dunia lelaki' yang sukses, mereka juga mempunyai identiti dan pandangan hidup tersendiri, memiliki pendirian untuk memilih bahkan gol ini juga disokong sepenuhnya oleh pasangan masing-masing.

manakala You've Got Mail (1998) mengenengahkan watak Kathleen Kelly yang mengusahakan sebuah kedai buku antik warisan ibunya. Kathleen digambarkan seorang pembaca tegar, meminati dunia perbukuan sejak kecil serta mengidolakan watak Elizabeth Bennet dalam Pride & Prejudice. meski terlihat watak Kathleen tegar dan kuat di awalnya, namun saya kurang gemar dengan babak akhir dan sisi romantis Kathleen dalam filem ini, atau mungkin juga Nora Ephron sengaja 'mengkritik' sisi lemah wanita yang seakan-akan mudah dimonopoli oleh lelaki berwajah kapitalis, Joe Fox dalam filem ini.

walau diam, tidak bising atau riuh sekalipun, seorang perempuan harus bebas menjadi dirinya. dengan kebebasan mempunyai desire (keinginan), passion (minat) atau goals (impian) meski sekecil-kecilnya, saya sesungguhnya percaya inilah yang membuatkan jiwa seorang perempuan sentiasa ada, hidup, bergerak, bertumbuh, tidak 'tenggelam' atau 'mati'. perempuan sebegini terlebih dahulu sukses 'mengangkat' identiti dirinya berbanding apa yang terlihat pada fizikalnya.

ah, sungguh! perempuan sebegini selalu terlihat anggun, cantik dan mempesona pada mata saya! itukah dia perempuan yang sedang membaca ini?

"I wish more women realized that helping another woman win, cheering her on, praying for her, or sharing a resource with her, does NOT take away from the blessings coming to them. in fact, the more you give, the more you receive. empowering women doesn't come from selfishness but rather from selflessness." - Selene Kinder

No comments: