Pages

Monday, December 5, 2016

MENGAPA DIA BERHENTI MENULIS?

bismillah

perbincangan kelas Cereka Melayu Moden hari itu, seputar Perkembangan Penulisan Novel Dekad 1950-an. ada sekian nama-nama penulis yang dipetik, termasuklah Salmi Manja. 

saya pernah membaca tentangnya, di dalam buku Ilham Di Tepi Tasik, tulisan Pak Samad. khususnya, dalam bab Mengapa Salmi Manja Berhenti Menulis. 




sebagaimana yang dituliskan Pak Samad, sebegitu jua yang diujarkan pensyarah di dalam kelas. tentang penulis-penulis wanita yang tidak menulis lagi setelah berumahtangga. hal inilah jua yang disebut-sebutkan Saudara Saifullizan Yahaya dalam Dikusi Buku Saya Ingin Terbang Bersama Hud-Hud tempoh hari;




(sempat rakam sekejap sangat sebab orang sebelah sedang bertanya soalan, ahah)

apapun, memetik kata pensyarah saya, "jika berkahwin penulis sama penulis, sama ada dua; pertama, si isteri tidak menulis lagi, atau yang kedua, -sebaliknya." antara nama lain yang dipetik, termasuklah pengarang Othman Puteh dan Timah Baba. 

saya sengih-sengih sahaja di dalam kelas. sebelum menyuarakan soalan saya, "kenapa tidak kedua-duanya sama-sama menulis?" 

ternoktah di situ sahaja. 
sengajalah saya menulis, sekian lama tidak bercerita.


________
ps: sekarang fasa siapkan cerpen, asdfjklghsutnvhvscmk. kbai

2 comments:

Unknown said...

terasaaaa.. hhahah :P apa2 pun teruskan menulis umy!

Jamilah said...

Hmmmmmm..

Umy, terus menulis.