Pages

Tuesday, September 22, 2015

SAAT HILANG DAN JUMPA;

sebulan yang kian hilang dengan perkataan. cuma ini yang terjumpa. nah;

(i)
 
bukankah hidup ini terlalu subjektif untuk dimaknakan cuma dalam definisi tertentu? lebih-lebih lagi, jika definisi itu diletakkan oleh orang-orang tertentu.
 
menjadi berani, harus begini. menjadi cantik, harus begini. menjadi tegar, harus begini. menjadi gagah, harus begini. menjadi rasional, harus begini. menjadi bahagia, harus begini. menjadi indipenden harus begini. menjadi matang, harus begini. menjadi bijak pandai, harus begini. menjadi tenang, harus begini.
 
saya sahaja yang terlalu ego dan defensif akan sikap dan perlakuan sendiri, atau telah di'hilang'kan dan didominasi oleh definisi orang lain, atau hakikatnya hidup ini sememangnya telah punya ukuran definisi tertentu?

"if you feel lost, disappointed, hesitant, or weak, return to yourself, to who you are, here and now and when you get there, you will discover yourself, like a lotus flower in full bloom, even in a muddy pond, beautiful and strong."  
- masaru emoto, secret life of water

engkaukah teratai yang hilang itu, sayang? hmm.
 
(ii)

masih terbayang kejadian di suatu malam, suatu ketika saya ke AEON Bukit Tinggi, Klang. terpandang akan saya, seorang anak kecil sedang asyik bermain pintu automatik yang terbuka dan tertutup dengan kehadiran atau ketiadaan orang yang lalu-lalang di situ.
 
saya cuma melihat keletahnya yang berdiri tegak dan mendepang luas kedua-dua tangannya di tengah-tengah pintu automatik tersebut. pintu menganga selama beberapa minit. kemudiannya, dia mengundur dua tiga tapak, dan mengulangi aksi tersebut dua tiga kali seolah-olah sedang bereksperimen.
 
sehinggalah muncul kedua ibu bapanya, dan dia pun berlalu dari situ sambil tersenyum puas (atau barangkali berbangga) setelah berhasil menjalankan aktiviti cuba jaya.
 
entah, saya cuma terfikir-fikir, adakah tangan dan fikiran saya saat ini sedang terdepang sebebas itu? ataukah saya masih 'hilang' dan 'terperangkap' seperti Walter Mitty dalam The Secret Life Of Walter Mitty?

hmm.

(iii)

"the only way to stop crying is to fight for your job." - manu (two days one night, 2014)
 
dari MC kepada Trainer (Disember, 2013) dan syukur, semalam di Hilang & Jumpa (September, 2015) saya tidak lagi menangis dan memilih untuk mencuba sekali lagi.

Tim Deen Prints - Majlis Pelancaran Novel Hilang & Jumpa

terima kasih Allah, dan kawan-kawan yang kita suka; teruntuk yang tertayang sisi lemah saya sejujur dan sepenuhnya, namun masih sudi menyapu sisa tangis dan merangkul bahu saya sekuat-kuatnya!

"someday you'll find the right person, and you'll learn to have a lot more confidence in yourself. that's what i think. so don't settle for anything less. in this world, there are things you can only do alone, and things you can only do with somebody else. it's important to combine the two in just the right amount."  
- murakami

terima kasih!

No comments: