Pages

Tuesday, June 17, 2014

"There is no greater agony than bearing an untold story inside you." ― Maya Angelou, I Know Why the Caged Bird Sings

bismillah

'QALLA WA KAFA'
'SIKIT DAN CUKUP'

kata-kata ini sungguh mengesankan saya. suntikan daripada Ustaz Nouman, dalam siri lectures Ramadhan lalu, tentang "Hold On To The Quran."

tersedar saya, bahawa kadang-kadang saya ada satu 'kelompongan' dalam diri. saya terdedah dengan lambakan bahan bacaan baik artikel mahupun buku, siri audio, lectures, ceramah, facebook pages dan segala macam 'akses' kebaikan yang cukup mudah untuk dicapai. termasuklah juga quotes yang berjela-jela di laman twitter.

kadangkala, jujurnya saya terasa muak, letih dan penat. seolah-olah kesemua ini sekadar 'pelepas', ataupun 'syarat' untuk diri. cukup sekadar 'melintasinya'. cukup sekadar ada.

apakah sekadar untuk dibaca, diperpanjangkan, dan dikongsikan? atau sekadar untuk di 'like'? atau di 'retweet' atau 'favourite' kemudian esoknya lupa, tanpa termaknakan sepenuhnya pada diri sendiri? kalaupun tersedar, apakah cuma untuk hari ini, bukan hari-hari seterusnya? apakah telah terbentuk menjadi sebahagian daripada fikrah untuk dimanifestasikan dalam amalan? apakah telah tersibghah dalam akhlak? ternampak pada kelakuan dan sifat, menjadi lebih baik dari hari ke hari? atau semuanya cuma 'terawang-awang', 'berlegar-legar', 'kosong', 'abstrak', tanpa diterjemah sedikitpun? atau sebenarnya, saya 'berkongsi' sekadar sebagai 'pelepasan untuk diri' bahawa saya telah membaca, mendengar, menontonnya?

entahlah, tapi makin hari terasa seperti banyak hal-hal yang tidak jelas. atau memang sifat introvert, selalu ada kecenderungan untuk mengusutkan fikirannya dengan 'long, deep, self-absorbed, self-analytical, navel-gazing conversations' sebegini?

 
the introvert's way - sophia dembling, pg.124

entahlah.

mungkin juga saya baca, tulis, dengar, lihat tanpa pemaknaan. tanpa tadabbur. tanpa fikir dan zikir. tanpa fokus dan khusyuk. tanpa kewujudan dan kesedaran hati. tanpa muhasabah dan refleksi. sebagaimana tadi, apakah berbuat itu dan ini sekadar satu bentuk 'pelepasan diri' sahaja? sekadar ada!

membaca Menalar Makna Diri macam 'membaca' saya, walaupun situasi dan konteksnya berbeza. kalau Ustaz Hasrizal memaksudkan 'ceramah motivasi' sebagai 'makanan ringan', saya merasakan sayalah orang yang sedang mengunyahnya (bahan bacaan, lectures, dan sebagainya).



saya terus 'mengunyah' lagi dan lagi, namun tak terhadam. sedap, namun tidak berkhasiat untuk diri sendiri. tidak membangun. tidak membina. 

hmm.

"I've often lost myself,
in order to find the burn that keeps everything awake."
- Federico García Lorca

ataupun hakikatnya, saya akan belajar lagi, memandang hal-hal ini dari sudut yang berbeza pula suatu hari nanti. sama macam dulu, saya tidak pernah terlintas untuk merasakan hal-hal seperti sekarang. kita 'belajar', kita 'bertumbuh' dan kita 'berkembang' dari ilmu, pengalaman, persekitaran dan orang-orang sekeliling. 

moga orang-orang yang 'merasakan' saya, mengalami hal-hal yang sama, berjaya meloloskan dan melepaskan diri dari kotak yang selama ini menghantui diri sendiri.

moga 'keberatan' ini datangnya dari 'ketakutan' yang menuntun kita untuk lebih memperbaiki amal; lebih ikhlas, lebih khusyuk (fokus) dan lebih istiqamah.

'QALLA WA KAFA'.
SIKIT DAN CUKUP.


"Allah, tunjukkanlah yang benar itu benar dan bantulah kami mengikutinya dan tunjukkanlah yang salah itu salah dan bantulah kami menjauhinya."

No comments: