Pages

Monday, June 16, 2014

"bertanyalah padaku! dengan pertanyaan, kau sebenarnya sedang memberikan aku jawapan."

bismillah

semalam, seorang adik bertanyakan saya tentang satu hal. entah bersebabkan apa, pertanyaan dia selalu sahaja kena dengan situasi saya. apabila saya memberikan solusinya, saya hakikatnya seolah-olah sedang memberikan solusi kepada diri saya sendiri. saya sedang menasihati diri saya sendiri. saya sedang memberitahu dan bercakap dengan diri saya sendiri. ia macam; 

"bertanyalah padaku! dengan pertanyaan, kau sebenarnya sedang memberikan aku jawapan." 

ha, begitu. 

dia bertanya tentang jahiliyahnya yang masih sukar dikikis. hal-hal yang terlalu mengganggu fikiran dan hati. walaupun nyatanya, struggle kami berbeza, tetapi tetap juga masing-masing sedang bermujahadah dengan ujian masing-masing.

saya beritahu dia (hakikatnya, diri saya sendiri); 



kerapkali saya rasa useless kalau masih mengulangi kelemahan dan kesalahan yang sama. saya rasa benci dengan sikap-sikap diri yang tidak sepatutnya ada dalam diri. setiap kali perasaan sebegini datang, saya rasa tidak layak untuk terus menulis hal-hal yang baik, menjadi murabbi, bahkan untuk bercakap tentang segala jenis kebaikan.

sampailah saya berulang kali membaca kata-kata sendiri yang khasnya ditujukan pada orang lain; 

"take your time. semua tu proses. buat sikit-sikit. Allah tau kita sedang berusaha, dan Dia tahu kita benci dengan sikap tu."

ulang cakap dan tulis berulang kali, apa saja yang diri mahu ubah. ulang cakap dan tulis apa saja yang bermain-main dan berlegar-legar di kepala. setiap satu, pasti sudah tertulis sebagai niat. hinggalah proses itu secara semulajadinya akan terjadi sedikit demi sedikit dengan keizinan dan pertolongan Allah. Allah Maha Tahu dengan tahu, maklum, dan mafhum yang sesungguhnya bahawa kita sedang berusaha!

tanpa tersedar, kata-kata yang diulang sebut itulah menjadi kekuatan dan sumber motivasi, meski tidak pada orang lain, sekurang-kurangnya kepada diri sendiri. 

sebagaimana antara kata-kata keramat 'Oh Capten My Capten' (Mr. Keating) yang cukup saya gemar dalam filem Dead Poets Society;

"WORDS AND IDEAS CAN CHANGE THE WORLD."

memberilah, sekurang-kurangnya kepada diri sendiri.


________
ps: adik, terima kasih. 

"the best thing about asking Allah for help is that you don't have to act strong or hide your weakness. just ask." - musleh khan

No comments: