Pages

Wednesday, June 25, 2014

Jun 19, ZAG, dan setahun yang indah!

bismillah

Jun 19, 2014. 

genap setahun saya di sini. setahun yang terlalu banyak mendidik hati. setahun yang bergolak dengan perasaan dan emosi sendiri. setahun yang menduga dan menguji prinsip, pegangan, dan peribadi. setahun yang mengendurkan, meruntuhkan batas-batas, norma dan kebiasaan. setahun yang maha pahit menenggelamkan semua rasa-rasa payah dan sakitnya mujahadah. setahun yang berhambur juraian air mata. setahun yang jatuh bangun, turun naik, durja bahagia, tangis senyum, hitam putih dan semuanya! 

setahun yang mengajar dewasa; hati dan jasad. entah dengan perkataan apa lagi untuk saya guna bagi menerangkan, tetapi hikmahnya makin ternampak sedikit demi sedikit. "kesabaranku adalah kesabaran yang cantik," demikian kata Nabi Yaakub itu, memang suatu kebenaran yang tak tersangkal. 

saya belajar untuk hidup dengan sangat sederhana! sangat-sangat sederhana. (ah, ternyata hal-hal sederhana selalunya indah!) saya belajar hal-hal common sense yang tidak perlu dileter atau diulang tutur berkali-kali, tetapi cukup dengan memerhati gerak-geri. 

adakah lagi yang boleh cuma diam, tanpa berkata apa-apa membasuhkan pinggan mangkuk yang dia tidak gunakan pun? malah membersihkan dapur dengan sebersih-bersihnya tanpa mendengarkan sebaris keluhan pun? adakah lagi yang akan sedia mengangkat plastik sampah hampir setiap hari, tolong membuangkannya tanpa merungut sepatah pun? adakah lagi yang akan tolong memasak untuk sekalian isi rumah, tanpa meminta ditolong pun? adakah lagi yang akan mencuci bilik air, menyapu dan membersihkan lantai, membasuhkan pakaian kotor orang lain, dengan senyum dan lapang dada? adakah lagi yang akan betah bertahan selama sebulan tanpa air, namun masih saling menghadiahkan senyum? adakah lagi yang akan saling berbagi mengeluarkan hasil simpanan, demi 'meraikan' sahabat yang dicuri laptop dan telefon? adakah lagi yang melantunkan al-Mulk saban malam sebelum tidur? adakah lagi yang akan mengejutkan qiyam hampir setiap pagi? adakah lagi yang sangat dalam prihatinnya pada solat jemaah? adakah lagi yang akan berlapang dada menahan kecuaian, kelekaan, kealpaan, dan sikap-sikap negatif diri? adakah lagi yang akan begitu berjaga-jaga hal pembaziran; makanan, elektrik, air, dan hal-hal yang tampak mudah dan ringan? 

bukanlah tidak ada sisi negatifnya, namun kelebihan-kelebihan ini sering mencerahkan yang gelap. memutihkan yang hitam! semacam kata Khalil Gibran;

"I have learned silence from the talkative, toleration from the intolerant, and kindness from the unkind; yet strange, I am ungrateful to these teachers."

oh, Allah!

padanlah, begitu indah Rasulullah S.A.W mensabdakan;

"seorang mukmin yang bergaul dengan orang ramai serta bersabar dengan kesakitan akibat pergaulan dengan mereka itu, adalah lebih baik dari seorang mukmin yang tidak bergaul dengan orang ramai serta tidak bersabar atas kesakitan akibat pergaulan itu."
(HR. Tirmidzi, Ibn Majah dari Ibn Umar RA)

sebab hikmah-hikmahnya begitu dalam, dan terlalu besar! dampak memandang yang baik itu akan lebih menjernihkan hati, membuatkan kita duduk terdiam muhasabah; "alangkah kurang dan tiada apa-apanya aku, dan betapa lebihnya mereka!"

tak tercontoh peribadi, tak terikut akhlak setiap satunya. masing-masing punya keunikan dan kelebihan tersendiri yang siapa tahu, hal-hal sesederhana itu di mata Allah, cuma Syurga imbalannya! sedangkan di pandangan kita, terlihat dan ternampak cuma, sisi-sisi yang buruk.

Allahhu!

jangan, jangan begitu.



"Allah, ajarkan aku untuk selalu punya hati yang cantik." 
"Allah, terima kasih untuk guru-guruku yang indah!"

 --
*ZAG - Zainab al-Ghazali. (nama rumah :p)

1 comment:

Anonymous said...

=)