Pages

Wednesday, June 4, 2014

di saat hujan bulan Juni, nah;

bismillah

(i)

"remember why you started"

setiap kali merasakan gagal, berpatah ke jejak awal dengan bertanya, "mengapa dan bagaimana kita memulakan?"

masa-masa ini, sungguh-sungguh saya sangat rindukan ‘mereka’. orang-orang yang banyak menumbuhkan fikrah, mewujudkan mimpi-mimpi sejahtera, melonjakkan keberanian untuk tidak cuma bercita-cita tetapi berbuat, memperkenalkan saya dengan orang ini, orang itu, dan segala-galanya yang tidak terhitung.

waktu-waktu merasakan kosong, ‘mereka’ selalu mengingatkan supaya menemukan kembali gol-gol awal yang membuatkan kita ada sesuatu. dia yang satu ini tidak pernah gagal mengingatkan saya tentang impiannya yang satu, prioriti sejak mula ke manapun dia berpijak; hafalan al-Quran meski satu ayat satu hari, dan bahasa Arab. orang yang pernah berkali-kali mengingatkan; "no worries insyaAllah, Allah will give all your best friends back in a form of one guy; - your husband!"

orang-orang yang ‘mengajar’ saya untuk menuliskan apa saja kemahuan, keinginan dan kehendak saya. sifat-sifat yang saya ingin ubah, kelemahan, kekuatan, impian, harapan dan seluruhnya, untuk saya ulang baca dan tatap setiap kali saya rasa lemah dan gagal.

walaupun ada antaranya, belum menemukan keberhasilan sekalipun!

orang-orang yang terus menjentik keinginan, teruslah mengangan-angankan, sebab setiap satunya telah tertulis sebagai 'NIAT'. Allah akan 'memakbulkan' kesemuanya dengan cara dan laluan-Nya sendiri. Dia akan membuka jalan-jalan itu, melalui masa-masa kita, aktiviti-aktiviti kita, kawan-kawan kita, tugas-tugas kita, ujian-ujian kita, tutur kata kita, dan kesemua itu akhirnya membentuk dan menjadikan kita SESEORANG yang kita mahu.

SESEORANG yang KITA pernah ANGAN-ANGAN-kan dulu, tanpa sedar! kun fa yakun-Nya, siapa boleh duga?

--

(ii)


mengimbas semula buku catatan kecil yang saya bawa ke mana-mana saja, catatan akhir saya terhenti di penghujung Mac. bulan-bulan sebelumnya adalah bulan yang paling banyak menduga dan menguji hati sendiri. tersedar saya, rupa-rupanya apabila kita terlalu banyak berfikir, merenung dan bermuhasabah, ataupun tertimpa dengan ujian-ujian yang membuatkan kita keliru, kusut, dan sebagainya, semuanya akan tercurah dengan sangat-sangat kepada Allah.

saya cukup rindu masa-masa itu.

ujian dan persoalan hidup akan selalu membawa kita kepada Allah S.W.T. kita banyak bermohon, berharap, malahan seringkali 'bercakap' dengan Allah. fikir kita itu automatik akan menjadi zikir. bahkan boleh jadi kita merintih dan menangis hampir tanpa mengira waktu dan ketika! merebahkan tubuh, langsung bersujud meski ketika waktu-waktu uzur kerana terlalu maha peritnya menanggung perasaan! betapa waktu itu adalah waktu kita benar-benar mahu berdamping dengan Allah.

sungguh, itu pahit yang manis!

hmm?

--

(iii)

bagaimana ya, untuk saya katakan?

saya cuba 'mencari' saya yang dulu, tetapi tidak berjumpa. adakah sebab seiring dengan masa, kita memang akan berubah? ataupun persekitaran akan mencorak kita yang 'baru'? ataupun bersebabkan pengalaman yang makin bertambah, fikiran dan cara kita pandang kita jadi berbeza? ataupun sebenarnya kita yang harus tinggalkan segala yang lama, dan sesuaikan dengan keadaan semasa? ataupun sememangnya, sesampainya kita pada fasa-fasa tertentu, prioriti dan keutamaan tidak seharusnya lagi ditakuk yang lama? ataupun kita perlu berbuat sahaja, hinggalah datangnya cinta?

jujurnya, saya sendiri keliru. atau denai ini, kita harus lalui saja, sampailah Allah temukan dengan sesuatu yang kita cari? 'passion' kita yang sebenar-benarnya? adakalanya, saya merasakan fikiran saya terlalu 'abstrak', terawang-awang.

untuk meletakkan di medan amal, saya jadi terlalu kaku. apakah hati belum sesungguhnya cinta? atau terlalu lama berfikir, dan terlalu asyik berkira-kira? keyakinan saya mengatakan, ada yang 'hilang', ada yang tidak 'beres' dan ada yang belum saya 'jumpa'!

menalar makna diri, ustaz hasrizal abdul jamil, hlmn. 75

Allah, mohon dilorongkan jalan untuk memilih dan berbuat dengan cinta!

--

iv)




pedulikan hal-hal terkedepan. terus tenang dan berdoa, mohon Allah mengurniakan rahmat-Nya. prioritikan dahulu hal-hal yang zahir ternampak dan terhampir. Ramadhan, misalnya.

selamat merancang!


"allahhumma barik lana fi Rajab wa Sya'ban wa ballighna Ramadhan."
:)

No comments: