Pages

Wednesday, January 15, 2014

menggagahkan yang kecil;

bismillah

satu hal tentang hidup berjemaah yang saya tak dapat ketika bersendiri;

saya takkan terjumpa orang yang hebat amalnya, tapi cukup diam sekali bekerja. saya takkan terjumpa variasi potensi yang masing-masing sibuk menyumbang untuk ummah. saya takkan terjumpa orang yang bersedia berlapang dada dan bersedia mengorbankan kepentingan diri demi makna ukhwah dengan iman. saya takkan terjumpa orang yang mementingkan syura sebagai pertimbangan seluruh kehidupan, bermula dari urusan yang kecil hinggalah yang besar. saya takkan terjumpa orang yang hidupnya ada orientasi akhirat, berbanding lebih terdahulu membangun kehidupan dunianya.

saya takkan terjumpa orang-orang yang selalu merendahkan jiwa saya, dengan mutu akhlaknya, mutu peribadinya, mutu al-Qurannya, mutu qiyamnya, mutu siyamnya, mutu itsarnya, mutu dakwahnya, mutu infaqnya, mutu semangatnya. dan keunggulan lain yang tak terungkap satu-satu!

masing-masing selalu saja punya amalan unik tersendiri, yang seringkali berhasil merendahkan jiwa saya yang sedia kecil. membuatkan saya terus merasa kerdil, tewas dan kalah. perasaan-perasaan ini sering menyahkan kesombongan, bahkan tak mampu tercuit sedikitpun di hati, kerana mereka sedari awal sedia menang, dan terus juara.

jujur, saya takkan terjumpa orang-orang yang telah ‘merendahkan’ jiwa saya, tetapi pada masa yang sama, bersedia ‘mengangkat’ saya dengan potensi-potensi mereka yang itu, dan meninggikan saya dengan apa yang saya ada, tanpa mempedulikan betapa kerapnya saya lemah dan jatuh.

sebagaimana kata Hasan al-Banna dalam salah satu risalahnya;
 
"wahai ikhwan, angkatlah menjadi pemimpin orang yang paling lemah di antara kalian. kemudian dengarlah dan taatilah dia. dengan (bantuan) kalian, ia akan menjadi orang yang paling kuat di antara kalian."

moga aku juga mampu menjadi antara yang kuat,
seperti kalian yang tak jemu mengangkat yang lemah!

No comments: