Pages

Sunday, September 22, 2013

tulis seorang rebelius di hujung minggu;

bismillah

'rebel' dengan buat benda yang kita suka, adakalanya menemukan kita dengan diri kita semula. contohnya, makan coklat. ratah aiskrim. jalan-jalan kotaraya. kaptur momen indah. melukis dan menuliskan jiwa. baca puisi, minum kopi, dan sebagainya. 

setelah sekian lama rasanya (seperti) hilang dalam diri sendiri, seharian yang semalam, jiwa yang dicari itu seperti tertemukan semula. 

entahlah, bersebabkan 'reuni' kita yang menemukan saya dengan jiwa saya semula, ataupun semalam sememangnya program-programnya masuk dengan jiwa. 

atau mugkinlah, kedua-duanya. 
ah, jiwa sungguh.

antara kata-kata yang paling saya suka dalam forum media muslim semalam; "be yourself and start inspire people". ulas bro hussaini, buatlah apa-apa saja dengan rentak dan cara kita, asalkan natijahnya nanti, orang akan cakap; "ini mesej yang baik. mesej Islam."  

subhanallah, ter-rejuvenasi.

terimbau sekali kata-kata andrew wyeth, seorang pelukis yang pernah terbaca suatu ketika dulu. lukisannya bukan membuatkan orang bercakap tentang seni, atau apa-apa yang dia lukis, tapi berakhir dengan tulisan-tulisan luahan hati seputar kisah pahit hidup mereka. seolah-olah lukisannya 'bercakap' dan memberikan inspirasi terdalam. malah mungkin, membuatkan orang lain termotivasi untuk menjadi yang lebih baik, berbanding sebelumnya.

"i get letters from people about my work. the thing that pleases me most is that my work touches their feelings. in fact, they don't talk about the paintings. they end up telling me the story of their life or how their father died." - andrew wyeth (sumber)

dan saya belajar, adakalanya, jujur pada diri dan hati sendiri, membuatkan orang lain mudah mendekati, malah cerita-cerita mereka pun akan tertayangkan dengan paling jujur di depan kedua mata kita, dengan lisan mereka sendiri, tanpa kita paksakan sedikitpun. 

hmm, hanya dengan menjadi diri sendiri.

"if you clean it up, get analytical, all the subtle joy and emotion you felt in the first place goes flying out the window."  - andrew wyeth

tapi (ya!), saya akur. setiap kali cuba-cuba menjadi "be yourself", atau melonjakkan perasaan pada apa yang kita suka itu, tanpa sedar (mungkin sebenarnya) melebihi kadar yang sepatutnya. 

fatwa hatilah yang akan menggerakkan untuk sekurang-kurangnya membawa diri ke lantai masjid, rangkul Dia seerat-eratnya dalam sujud, dan berbicaralah sebebasnya. atau cukuplah dengan pegang al-Quran, dipaksakan lantun pada awal-awalnya, dibaca terus-menerus hingga puas, dan akhirnya Dia-lah yang akan sederhanakan semuanya semula, seperti yang selayak dan seharusnya.

sebab kita sentiasa tahu apa yang paling kita mahu, arif apa yang paling kita suka, kenal diri sedalam-dalamnya melebihi yang terwujud pada zahir, tetapi untuk sedalam-dalam pengetahuan itu, tentu Dia sajalah yang lebih Maha Tahu, apa yang diterima dan apa yang tertolak. apa yang baik, dan apa yang tidak.

Allah, terima kasih untuk rasa-rasa yang indah!
Allah, peliharalah dan bimbinglah biar semua tercurah di jalan yang haq.

"be yourself, and start inspire people"
-bro hussaini

:)

No comments: