Pages

Monday, September 23, 2013

tiga bulan aku, di hari lahir dia;

bismillah

di hari lahir dia yang ke-24, genaplah tiga bulan saya bekerja sebagai pembantu editor. tamat sudah tempoh percubaan, tapi masih banyak persoalan yang berlegar-legar dalam kepala.

paling kerap diulang tanya, apa yang telah saya belajar, dan apa yang telah sebati dan sedia terbentuk dalam diri, menjadikan saya seorang “aku!”, dan Muslim yang lebih baik?

"the most important question to ask on the job is not ‘what am I getting?’ the most important question to ask on the job is ‘what am I becoming?’

- jim rohn
kata kak izzah, seorang dai’e sejati, tinggalannya pasti akan membuahkan sesuatu. tidak kiralah ke mana kakinya melangkah, bekas-bekasnya akan tertinggal, dan orang akan merasakan ‘sentuhan’-nya. meski sikit mahupun banyak, tapi tetap dan masih, ada!

hmm?

untuk tulisan-tulisan (err saya, yang sungguhlah tidak masyuk) dalam tiga isu yang terkebelakang (isu 17, 18 dan 19), yang paling meresahkan ialah, masih tersangat buntu dalam memilih ‘niche’ penulisan.

tersangatlah kaku dan beku, sedangkan yang saya tersangat ingin dan mahu adalah yang seperti ini;

"no thinking - that comes later. you must write your first draft with your -heart. you rewrite with your head. the first key to writing is to write, not to think!" 
– finding forrester, 2000.

tapi, semuanya seperti datang dari kepala dulu sebelum hati. ataukah memang saya cuma layak jadi blogger picisan lagi marhaen saja? ahah. 

jujur, kabur!

--

akhir sekali, entri ini bukanlah 'eskapis' atau 'defensif' diri pada khilaf di hari lahirmu yang tanpa sms dari aku (ampun!). bukan, bukan. tapi sungguh-sungguh, 17 September betul-betul sentiasa dan selalu dalam ingatan.

dulu-dulu, ucapan terindah kita mungkin seputar "aku tak pandai berterus-terus terang dan kau tak tahu mentafsir", tapi hari ini rasanya tak ada ucapan terindah melainkan;  

"ya Rabbi, tsabbit qalbaha (hatinya) ‘ala deenik wa’ala thoo’atik".

dearest Amirah Ab. Jalil, selamat hari lahir yang ke-24.

ps: mira, nak foto reuni :)

No comments: