Pages

Thursday, August 25, 2011

kalaulah cinta itu macam supermarket.

Kalaulah cinta itu macam supermarket. Supermarket yang ada motto lebih kurang Giant, "Banyak pilihan harga lebih murah" ataupun ala-ala Tesco, "Every Little Helps", atau seperti Jusco, "My Kind of Store" atau Watson; "My personal of store". Paling lekeh pun, gaya Zon Ria dengan motto mesra "Riang Ria Bersama Zon Ria".

Tak ketinggalan juga supermarket cinta dengan motto yang panjang, tapi agak stail, "Real love, is not a sickness or an addiction. It is affection and mercy. " Kalau terasa-rasa nak beli produk cinta, macam selalu, kita harus semak harga. Tapi, kali ini harga tak disebut melainkan hanya akan terpapar dua kenyataan saja. Sama ada barang-barang cinta yang kita nak beli tu, datangnya sebab "sickness/addiction" ataupun memang tepat "affection/mercy".

Alangkah! Senanglah nak beza. Mudahlah nak memilih.

Tapi manalah ada supermarket yang jenis itu. Sebab kita makhluk istimewa, "ahsanu taqwim" ciptaan yang Maha Hebat. Kita ada hati lebih hebat dari supermarket atau mesin harga buatan manusia.

Hati yang boleh semak, sama ada kita rasa sickness ataupun mercy. Addiction ataupun affection. Hanya kerana mungkin makin gelap, makin rosak, maka makin tak terasa.

Daripada Waabisoh bin Ma’bad r.a., katanya: “Aku telah datang menemui Rasulullah s.a.w. lantas baginda bersabda: “Adakah engkau datang untuk bertanya tentang kebajikan?” Aku menjawab: “Benar.” Maka baginda pun bersabda: “Mintalah fatwa (bertanyalah) kepada hatimu, kebajikan ialah sesuatu yang jiwa dan hati merasa tenang terhadapnya, manakala dosa ialah sesuatu yang menimbulkan perasaan serba salah dalam jiwa dan menggelisahkan dada, sekalipun berbagai fatwa yang diberikan oleh manusia (bahawa ia adalah halal atau haram).”

[Hadis riwayat Imam Ahmad].


Kadang-kadang, terlebih belanja beli barang.
Dan, kadang-kadang juga tersalah memilih.

Allahu Ghofur, ampunkan kealpaan dan kecuaian kami.
Bersihkan hati, agar mudah kami nampak dan rasa.

Amin.






_____
"Real love, as Allah intended it, is not a sickness or an addiction. It is affection and mercy."  Yasmin Mogahed. 

ramai betul orang di -the store- minggu lepas. sibuk-sibuk membeli keperluan raya, mungkin? ya Allah akankah kami bertakbir dengan penuh kemenangan? layakkah untuk merasa kemenangan? tercurahkah rahmat? terampunkah dosa? untuk hari yang berbaki, berilah kekuatan berganda demi menikmati RamadhanMu sepuas-puasnya! :'(


No comments: