Pages

Wednesday, April 13, 2011

Oh, sistem lagi?




A: Entahlah. Kadang-kadang aku rasa macam ada sistem yang sedang kawal kita.

B: Sistem? Kau jangan bersastera dengan aku, weih. Cuba kau terus-terang sikit. 

A: Cuba kau fikir. Aku bagi kau satu contoh. Kalau kita tinjau perkembangan fesyen Muslimah terkini, ramai yang suka dan minat. Dan, kalau orang yang tak suka, dia dikira outdated habis-habisan. Kuno.

B: Jadi, apa kaitan dengan sistem tadi?

A: Aku cuma pelik macam mana perkembangan fesyen tu boleh diminati ramai. Dan, apa SEBENAR-nya yang mencorakkan penilaian kita terhadap kecantikan ni? Bukan seorang dua yang sokong, tapi macam satu ombak besar yang menghempas ramai orang. Bukan sikit, banyak! Aku cuma pelik, bro. Kita kongsi rasa cantik yang sama ke? Macam mana kita boleh cenderung pada satu benda yang sama? Pengaruh media kah? Atau kawan-kawan kah? 

B: Jadi, kau nak kata sistem tu yang seolah-olah kawal corak pemikiran kita? Mencorak kita sama ada kita suka atau tak? 

A: Yess! Tepat sekali. Cuma kadang tak menepati syariat. Aku boleh kata selendang cantik, tapi kadang masih jarang, dan atas paras dada. Aku boleh kata denim blouse itu trendy. Tapi kadang, lengan masih paras tiga suku. Dan nampak bentuk badan. Aku boleh kata jeans memang smart, tapi kalau ketat? Aku boleh kata dress banyak yang lawa dan stylo. Tapi, kalau bercekak di tengah pinggang? Aku boleh kata floral skirt itu girlish, cantik dan labuh, tapi kadang ada yang jarang. Dan banyak lagi. 

Dan bila ada yang bangkang, ada yang akan labelkan Islam ini kuno. Ini tak boleh, itu tak boleh. Seolah-olah Islam tu tak meraih fitrah manusia yang suka benda-benda cantik, dan stylo macam sekarang.

B: Ermmm..ok. Tapi, macam mana kau nak jelaskan tentang konsep fitrah yang Allah cipta? Yang semua orang itu sebenarnya memiliki jiwa yang sama. Kesukaan dia hakikatnya cenderung pada yang kena dengan jiwa dia. Yang Allah telah tetapkan. Ermmm..macam yang Allah gambarkan dalam Surah Ar-Rum ayat 30. 

A: Hmm. Fitrah kita sama. Tapi, sebab kita terikut-ikut dengan sistem tu, kita jadi macam sekarang. Maksud aku, banyak yang terpengaruh dengan sistem tu. Sistem yang world-wide-order. Sistem yang kata pakaian macam tu, cantik. Sistem yang kata hiburan macam nielah baru best dan gempak. 

B: Kau ada bukti sistem tu yang kawal kita?

A: Aku pernah dengar satu talk nie. Kakak nie ada cerita pasal kegemilangan Islam dulu kala. Waktu Islam di puncak. Kau tahu kakak tu kata apa? Waktu tu, orang Barat kagum dengan kita. Pakaian kita seolah-olah pakaian mereka. Jubah itu satu kebanggan. Kalau pakai jubah, memang dianggap class habislah. Bahasa Arab tersebar meluas, malah mereka berebut-rebut nak belajar Bahasa Arab. Siap tiru slang kita lagi. Hmm.

Bila aku fikir-fikir, kau perasan tak yang sistem tu betul-betul boleh mempengaruhi kita? Tapi, bezanya dulu dan sekarang, sistem dulu tu dari kita sendiri. Yang mana ikut syariat Allah. Sistem sekarang.. hmmm..

B: Ohhh. Jadi, kau nak kata sistem sekarang orang lain yang kawal? Dan, mereka yang pegang dunia? Dan, mereka yang buatkan manusia kata ini cantik, dan itu ada style walaupun tak ikut syariat?

A: Bijak! Hmmm, aku rasa la. Berbalik soalan kau tadi, pasal fitrah tu.. sebenarnya kita senang dan selesa dengan fitrah yang Allah dah cipta. Dan aku sungguh-sungguh yakin, syariat yang Allah tetapkan, dan apa yang ada dalam Al-Quran, dan hadis itu sudah sangat cukup sebagai guideline. Terang, complete. Comprehensive! 

Cuma, sebab kita jauh dari Al-Quran dan Al-Hadis, yang buat kita kata Islam tu kuno. Lagi satu, sebab otak kita dah dikawal sistem yang tak betul tu tanpa sedar. Atau mungkin aku boleh kata.. errr.. apa tu?

B: Maksud kau? Ghozwatul fikri? Serangan pemikiran?

A: Yap! Thanks, bro. Kau rasa, apa jalan terbaik untuk kita elak diri kita dari terjebak ikut sistem tu? Dan, kau rasa macam mana orang Islam boleh gemilang balik, dan kita boleh kembali mengawal sistem yang world-wide-order tu?

B: Hmm, sebab tu la aku rasa kan, kalau dalam tarbiyah ada peringkatnya. Mula dari fard al-muslim. Individu Muslim yang dibentuk dengan akhlak Islamiyyah. Kemudiannya, dia pula yang bentuk Baitul Muslim. Atau keluarga yang mengamalkan Al-Quran dan As-Sunnah. Dari keluarga nie pulak, terbentuk Mujtama' Muslim. Masyarakat Muslimin yang hidup bawah satu pemikiran Islam. Kemudian, ada pula Khilafah Islamiyyah. Corak pemerintahan Islam. Berkembang lagi, menuju Daulah Islamiyyah. Negara-negara Islam. Berkembang biak  lagi, kepada Ustazi'atul Alam. Pentadbiran secara menyeluruh. World wide! 

Time nielah, kita yang akan pegang dan kawal sistem tu. Dunia akan nampak kita. Islam akan gemilang, bro! Dan orang akan bangga dengan apa yang kita bawa. Cara kita. Pakaian kita. Muzik kita. Hiburan kita. 

A: Subhanallah! Best kan?

B: Apa lagi? Jomla tarbiyah diri. Faham Al-Quran dan As-Sunnah betul-betul. Lepas tu, carilah pasangan hidup betul-betul oh kawan, beranak pinak, bentuk masyarakat, dan semuanya Muslim yang terbilang. Allahhu Akbar!

A: Amin ya Allah. Amin. :)


"Ya Allah, tetapkan Muslimku."
Amin.