Pages

Thursday, October 2, 2014

how i met myself (v);

bismillah



ya, kadang-kadang saya mengenali diri sendiri melalui, (erm) personality test (sigh!). ini adalah jawapan untuk personality test yang entah kali ke berapa;

linguistic thinking
you like to talk, listen, read, and write – and then talk some more. you express yourself in language and you think in language, too, rather than in images. you are intrigued not only by the meaning of words, but also the sound of them, and their rhythm. you are probably able to pick up foreign languages relatively easily.

mungkin bersebabkan ini, saya agak mengambil masa untuk menaip dan menghantar mesej pada seseorang. bimbang ia disalah tafsir; sama ada melukakan atau membahagiakan. sebagaimana kata-kata Jim Rohn, yang hingga ke hari ini, saya masih terkenang-kenang;

"you can't be lazy in language; it costs too much. what if you meant to say "what's troubling you?" and instead you said "what's wrong with you?" wow, that's too big a mistake!"

kesalahan, ketidaksengajaan atau kesalahfahaman orang lain ini, membuatkan adakalanya saya cenderung menjadi seorang yang terlampau perasa dan sensitif, sedangkan bagi orang lain, ia bukanlah apa-apa (sigh! sekali lagi). 

merasionalnya, sebagaimana saya tidak pernah faham atau sukar mengenali orang yang begitu perasa dan sensitif andai saya terkurang atau terlebih dalam bentuk acts of service (pelayanan atau servis), atau quality time (masa), atau gifts (hadiah), atau love languages (bahasa-bahasa cinta) lain yang diperbincangkan Chapman dalam bukunya 'The Five Love Languages', sebegitulah juga orang lain sukar untuk memahami betapa words of affirmation (kata-kata atau perkataan) betul-betul 'hidup' dan 'bernyawa' dalam diri saya.

bagi saya, atau bagi mereka, mengulang semula kata Jim Rohn, "it costs too much!"

walaupun adakalanya ada sesetengah hal, sepertimana Imam Syafie menuturkan, "memenuhi hati semua manusia adalah hal yang paling mustahil untuk dilakukan", namun cukuplah alangkah kalau kita boleh sentiasa mencuba dan berusaha untuk saling berbagi dan memahami. 

- teruntuk saya, terutamanya.

ps: jangan percaya sangat personality test (tipu juga kadang-kadang), dan jangan lama sangat melayan lifehack, serius boleh addicted ._.

1 comment:

Anonymous said...

Kita sama! ;)