Pages

Wednesday, June 11, 2014

CARPE DIEM.

bismillah

saya sangat-sangat cemburu dengan orang yang fokus. bagi saya, 'fokus' adalah suatu hal yang cukup-cukup memerlukan mujahadah yang sangat tinggi. lebih-lebih lagi, teruntuk diri saya sendiri. fokus mudah saja hilang, dan saya mula terdistraksi dengan hal-hal yang tidak sewajarnya.

padan sekali dalam buku Fiqh Dakwah II, untuk bab muwassofat tarbiyah (karakteristik tarbiyah); 'matinul khuluq' (kemantapan akhlak) dan 'mujahadah lin nafs' (perjuangan melawan hawa nafsu) diletakkan dalam satu karakteristik, sedangkan hakikatnya kedua-duanya adalah dua karakteristik tarbiyah yang berbeza. kewajarannya disekalikan mungkin bersebabkan; untuk berakhlak dengan sebenar-benar akhlak Islami, sangat memerlukan mujahadah (perjuangan melawan hawa nafsu) yang sangat-sangat tinggi!

lebih-lebih lagi, -fokus. 

sedangkan Rasulullah S.A.W sendiri pernah menyimpulkan dalam salah satu hadisnya; "yang pertama-tama diangkat dari umat ini ialah khusyuk sehingga tidak terlihat seorangpun yang khusyuk". (HR Imam Ahmad dan Thabrani). 

juga sebagaimana kata Ibnu Mas’ud, "sekumpulan orang membaca al-Quran namun tidak melepasi kerongkongnya. andai kata al-Quran itu masuk ke hati, ia akan menetap dan memberi manfaat." 

malahan, al-Quran sendiri menyebutkan; "sesungguhnya berjayalah orang-orang yang beriman. iaitu mereka yang khusyuk dalam solatnya." (al-Mukminun: 1-2)

hmm.

selalu-selalu juga saya diingatkan, hakikatnya orang yang khusyuk dalam solatnya, pasti adalah orang yang khusyuk di luar solatnya. memikirkan betapa liarnya fikiran dan riuhnya hati ketika solat, jelas sekali menunjukkan betapa itulah 'realiti' sebenar di luar solat. 

sedangkan orang yang fokus tidak mudah terganggu dengan hal-hal yang mudah dan ringan, tidak tergugat dengan hal-hal yang tidak berkaitan hidupnya, tidak runsing dengan apa-apa urusan yang tidak memberi manfaat pada dirinya, tidak sibuk dengan perkara-perkara yang tidak membangunkan peribadi dan seluruh kehidupannya.

apabila melakukan sebarang tugasan, dia fokus dengan kerja-kerjanya. apabila membaca al-Quran, dia fokus dengan tilawahnya. apabila membaca, dia fokus pada bacaannya. apabila menghafal al-Quran, dia fokus dengan hafalannya. apabila sahabat bercerita tentang masalah-masalahnya, dia fokus memerhati dan mendengarkan. apabila di majlis ilmu, dia fokus menadah ilmu. lebih-lebih lagi apabila solat, dia fokus dan khusyuk bersama Tuhannya.



fuhhhhh,
indahnya!

"ya Allah jadikanlah aku antara orang yang fokus dalam hidupnya, lebih-lebih lagi khusyuk dalam solatnya."
--

"i know you feel worn and tired. i know you're tired of failing. rest, but don't stop. you can do this. you got this. not because you're strong, but because He's your strength."
- yasmin mogahed

1 comment:

Anonymous said...

I miss you ;)

;p