Pages

Sunday, June 8, 2014

Facebook dan hujung minggu;

bismillah

skrol Facebook di hujung-hujung minggu begini, termuat banyaknya foto-foto walimah yang membuatkan saya tersangat merasakan syukur, suka dan bahagia! sebaik-baik pujian untuk Dia yang mempermudah urusan kalian, hingga syaitan menangis kerana keterlaluan hiba.

dengan izin Dia jugalah, moga tersisip barokah yang tidak putus-putus, setelah sempurnanya agama yang lagi separuh. moga janji Allah yang satu ini; mawaddah, sakinah dan rahmah benar-benar terasakan. bermula dari kebaikan niat hinggalah nantinya tercapai matlamat, sungguh Dialah sebaik-baik penyempurna!

"tidak kami dapati pada dua orang yang sedang bercinta itu (lebih baik daripada) nikah." (hr. ibn majah dan diklasifikasikan sebagai sahih oleh al-Busoiri dan al-Albani dalam al-silsilah as-sahihah)

mengelek foto yang sekeping itu, siapa boleh ukur di sebaliknya terkumpul sebuah keberanian? keberanian untuk menetapkan antara keputusan paling besar dalam hidup. keberanian untuk menyertakan segala usaha agar sesuatu yang halal benar-benar terlaksana. keberanian untuk mula mempamerkan seluruh kelemahan pada orang yang asing-seasingnya. keberanian untuk meletakkan posisi diri dalam keluarga yang baru. keberanian untuk membina sebuah keluarga, dan diri sendiri sebagai nakhoda dan juragannya. keberanian untuk memikul tanggungjawab dan amanah. keberanian untuk mula memberi, bukan lagi pada 'diri', tetapi pada 'kami'. untuk keberanian-keberanian ini, padanlah 'mabruk' (tahniah) juga sangat sinonim dengan walimah, sebab ia pastinya bukan sesuatu yang kecil dan mudah.

jujurnya, selain foto dan keberanian ini, hal-hal 'random' yang tidak terzahir, tidak tertonjol dan tidak ternampak itu pastinya lebih mengagumkan saya. terutamanya, untuk hari-hari mendatang. hal-hal manusiawi, semulajadi, tidak sempurna dan sangat sederhana. misalnya; sedih, marah, cemburu, rajuk, tidak sependapat, takut, jemu, bosan, ragu-ragu, letih dan perasaan-perasaan lain yang menuntut taqwa pula sebagai solusinya.

"apabila seorang hamba menikah, maka sungguh orang itu telah menyempurnakan setengah agama, maka hendaklah dia bertaqwa kepada Allah dalam setengah yang lainnya." (hadis ini disahihkan oleh al-Banni di dalam shahihut targhib wat tarhib)

sebab perasaan-perasaan seperti ini, bagi saya lebih realistik, lebih hidup, dan lebih indah.

"i'm only interested in what is real. real people, real feelings, that's it. that's all i'm interested in."
- almost famous (1999)

Allah, mohon bahagiakan mereka sampai Syurga! 


بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
:)

No comments: