Pages

Saturday, March 25, 2017

sebuah Ka-tar-sis yang ditulis awal Februari yang lalu.

bismillah

I.

belajar adalah 'me-time' bagi saya. saya selalu merasakan bahawa mungkinlah setiap kali saya mendengar kuliah, hormon serotonin dalam tubuh seakan-akan terbebas hingga membuatkan hati begitu senang dan suka. seminggu berlalu, dan semester dua telah bermula untuk pengajian ijazah kedua saya dalam Fakulti Penulisan Kreatif.

hingga kini, ramai orang masih pelik mengapa saya mesti mengulang ijazah sedangkan sudah memiliki ijazah. ramai orang masih bertanyakan tentang itu, dan saya juga masih tenang menerangkan. ahah, mungkinlah saya akan bertanyakan diri saya sendiri, jika saya juga di tempat orang. 


adakalanya, sesuatu keputusan itu bersifat peribadi dan cukup privasi. kita sendiri sukar untuk menjelaskan, hinggalah langkah-langkah kita sahajalah yang akan menerangkan.

cita-cita dan passion selalu membuat orang terlihat cantik pada mata saya. tidak kisahlah apa sahaja kecenderungannya. orang yang tahu dan kenal dirinya, selalu terlihat yakin diri tanpa perlu penerimaan.

sungguh!


II.


maka antara nota pertama yang saya catat di sepanjang minggu ini adalah terkait dengan subjek Penulisan Cerpen. sekali lagi, saya bertemu Dato' Anwar Ridhwan namun dalam subjek yang lain. bagi minggu yang awal ini, kami cuma diterangkan serba ringkas tentang pengenalan awal bagi subjek yang bakal dipelajari.

mengulas tentang cerpen, saya sempat bertanya Dato' tentang kriteria cerpen yang bagus, sebab subjek Pembangunan Idea yang diajar Dato' sem lepas, saya hanya memperolehi gred B+, kah!

antara jawapan yang dikongsikan Dato', saya paling terkesan pada poin yang akhir.

i. kekuatan persoalan/isu/tema
ii. plot disusun dengan kemas
iii. manfaatkan semua elemen binaan cereka
iv. bahasa sastera - double meaning / indah
v. memberi satu pengalaman baru/ estetik kepada pembaca /membijaksanakan pembaca serta cantik terhidang

ketika menukang cerpen demi cerpen, ada satu kesukaran yang saya alami. penulisan tidak lancar, dan saya sering tersekat. ini yang saya lontarkan pada Dato' tempoh hari dan dijawabnya ia mungkin berlaku atas sebab-sebab tertentu. pertama, kurang kajian tentang topik yang ingin kita ketengahkan. kedua, kurang penjiwaan watak.

membaca tulisan-tulisan orang lain, ada sesetengah cerpen begitu sederhana ditulis, seputar perasaan dan pengalaman hari-hari. namun ia mampu menggerakkan saya untuk membaca tanpa henti, bahkan menghidupkan jiwa dan perasaan saya sekaligus!

saya percaya, inilah kekuatan yang ada pada penulis tersebut. perasaannya tertumpah sepenuhnya pada watak yang dihidupkan. namun jika tidak bermula dengan merasa, bagaimana mampu dituliskan kesemuanya? fuh, maka apakah yang paling harus ada pada jiwa seseorang, bukan tangannya untuk menulis, tetapi hatinya terdahulu untuk merasa?

beberapa hari selepas kelas Dato' Anwar, saya terbaca pula Tunas Cipta (Bil. 1, 2017) dalam artikel Strategi Naratif Menghasilkan Cerpen oleh SM Zakir. saya macam 'wow' sekejap pada bahagian ini;


 




inilah jawapan yang saya cari. kekuatan sesebuah cerpen pada hemat saya, bukan pada temanya yang besar, tetapi kisah-kisah biasa yang digarap dengan luar biasa. bukankah kita selalu mengalami episod-episod kecil sehari-harian. sewaktu dalam tren LRT, sewaktu memandu, sewaktu di dapur, sewaktu mengendong anak, sewaktu membeli-belah di pasar dan sebagainya. bezanya adalah pada sejauh mana kita menikmati dan menuliskannya?

adakalanya, sesebuah cerpen tiada tragedi, tiada kesudahan, tiada penamat dan dibiar tergantung tetapi kemampuan pengarang membawa emosi kita dalam kejadian-kejadian yang dialami sudah cukup membuat kita mengalami sesuatu yang disebutkan Aristotle, sebuah katarsis; suatu 'penyucian jiwa'.

atau sebagaimana Wibisono menerangkan makna KATARSIS; iaitu kelegaan jiwa ketika seorang penulis berhasil merapungkan tulisannya.

atau lebih baik lagi, ketika pembaca pun turut merasai kelegaan yang sama! 


_________
ps: sejak dua menjak, saya baru membaca Tunas Cipta, Dewan Sastera dan seangkatan. serius, dulu mana pernah beli dan belek melainkan diberi percuma. huks, cedey! semenjak di ASWARA baru tersedar, majalah-majalah ini adalah antara 'pintu' mengenali dunia sastera kita. marilah membeli dan membaca. #noob