Pages

Friday, April 4, 2014

cinta 'Aisyah.

bismillah

untuk seorang perempuan yang hampir sebulan menangis kerana dirinya difitnah berlaku curang. untuk seorang perempuan yang sabarnya adalah kesabaran Nabi Yaakub saat mengatakan, "kesabaran itulah yang terbaik bagiku. dan kepada Allah saja, memohon pertolongan-Nya terhadap apa yang kamu ceritakan" (Yusuf: 18).

untuk seorang perempuan yang begitu rawan hatinya, meminta keizinan daripada si suami untuk menetap di rumah ibunya buat sementara waktu. untuk seorang perempuan yang terkilan jiwanya, apabila suaminya meminta pandangan tentang dirinya daripada para sahabat, sedangkan suaminya lebih jelas dan maklum akan peribadinya?

untuk seorang perempuan, yang benar-benar pasrah dan redha, mengharapkan semata-mata pertolongan Allah untuk mengembalikan kehormatannya.

dan saat masa itu tiba, datang Rasulullah S.A.W mengkhabarkan; "wahai Aisyah, gembiralah, sesungguhnya Allah S.W.T telah pun membebaskanmu."

saat itulah juga, ibunya menyambut, "bangunlah kepada Rasulullah.." 

lalu, apakah jawapan perempuan suci nan teguh ini? tersurat indah, mengungkapkan cinta yang terutama melebihi yang terutama!

"والله لا أقوم إليه فإني لا أحمد إلا الله عز وجل" 
"wallahhi, aku tidak akan bangun kepadanya dan aku tidak akan memuji kecuali kepada Allah!"
Rasulullah pun membenarkannya.

--

sambung ceramah dari siaran 197.5 ini semalam, kata Ustazah Norhafizah Musa, inilah gambaran seorang perempuan yang diterangkan hatinya. perempuan yang meletakkan dan memperlihatkan cinta Allah melebihi segala sesuatu yang dicintainya.

Allah, jadikan kami perempuan yang selalu diterangkan hatinya. perempuan yang sering terdahulu mengatakan;
"syukur (terima kasih) kami, hanyalah untuk Allah. selamanya dan pertamanya, hanya untuk Allah."

ameen. 


1 comment:

Aqilah Amran said...

Akak.. Teruskanlah menulis. Saya banyak dapat kekuatan dari tulisan2 akak. Rasa tak keseorangan. Jzkk akak.... :']