Pages

Wednesday, February 12, 2014

MANUSIA-MANUSIA YANG MEMANUSIAKAN.

bismillah

pada saya, 'kecocokan' (compatibility) seseorang dengan seseorang yang lain, bukan pada tinggi rendah ilmu, atau duduk letak status dan kedudukannya, atau jauh bezanya sifat, sikap dan sebagainya. 

secara peribadi, saya selalu merasakan 'dekat' dengan seseorang yang saya 'selesa' berkomunikasi dengannya tentang apa-apa sahaja. apa-apa isu, tanpa hukuman ataupun ekspektasi. 

sederhananya, begitu. 

sebab ada sahaja yang 'biasa-biasa' sahaja ilmu dan pengetahuannya tentang sesuatu, tetapi dia mampu membuat hati saya terasa begitu rendah dan kerdil. ada sahaja yang cukup tinggi ilmunya, namun dia tidak pernah membuat saya terasa kekok, malah dengan 'izzah (bangga), saya mampu berkongsi apa sahaja yang difikirkan; idea, pengalaman, pendapat, impian, atau apa-apa sahaja!

atau paling tepatnya, orang yang membuatkan saya terasa "ya", pada setiap soalan ini, cukup dengan hanya menjadi dirinya sendiri;

"is this person really good for 'my growth' as an individual? for my mental, physical, emotional, and spiritual health and security?" source

namun, sesiapa sahaja yang kita temukan, istimewanya tetap, masih ada. saya sangat suka dengan kata-kata kahlil gibran yang satu ini;

"i have learned silence from the talkative, toleration from the intolerant, and kindness from the unkind; yet strange, i am ungrateful to these teachers."

hmm?

--

"Allah, i want to find a person that i could 'grow' together with" - sharmee
sederhananya, begitu.
ameen.

ps: i miss u(s).

No comments: