Pages

Wednesday, January 8, 2014

-WITHIN ME.

bismillah

di masjid semalam, terjaganya dari tidur, Ustaz Ibrahim Nuhu tengah rancak bercerita lagi. sebetulnya, saya tidak mengikuti ta'alim beliau sepenuhnya. cuma sayup-sayup terdengar tentang cerita, -permintaan seorang hamba kepada Allah. 

kasih Allah. cinta Allah. belas kasihan Allah. 

mendengarkan itu, termotivasi dari anjuran Ustaz untuk mengharap sepenuhnya kepada Allah. kadangkala, sedia saja tahu kesediaan-Nya yang selalu dalam memakbulkan. tetapi, kadangkalanya juga perlu 'diketuk' lagi dan lagi, supaya tersedar lagi.

"wazakkir. fa innadzzikra tanfa'ul mukminin" (adz-Dzariyat: 55)

maka, saya pejamkan mata, dan cuba untuk berdoa dengan sungguh-sungguh. random, seolah-olah sedang bercerita dan bersembang dengan Allah. 

--

usai Isyak, kedengaran ada seseorang memanggil saya. saya berpaling, tersenyum, dan berpelukan lama. kawan lama, yang sangat 'dekat' di hati. kami berbual, dan bercerita panjang. hinggalah sampai kepada satu detik, dia kongsikan satu ayat.

surah Muhammad, ayat ke-2. 
"akak tahu tak, ada satu ayat ini, Allah terangkan cara untuk kita melepaskan hati kita daripada sesuatu?"

"Allah kata; orang-orang yang beriman (kepada Allah) dan mengerjakan kebajikan serta beriman kepada apa yang diturunkan kepada Muhammad, dan itulah kebenaran dari Tuhan mereka; Allah menghapus kesalahan-kesalahan mereka, dan memperbaiki keadaan mereka."

"Allah akan memperbaiki keadaan kita sekarang (termasuklah keadaan hati, jasad, dan kesemuanya), kalau kita sepenuhnya beriman (percaya) kepada Allah, dan terus-menerus berbuat baik."

"dengan demikian (melalui perbuatan-perbuatan tadi), Allah akan ubah hati kita, seterusnya secara automatik, situasi kita pun akan berubah. mungkin itulah juga yang dimaksudkan dengan, 'Allah tidak akan ubah keadaan (nasib) kamu, jika kamu tidak mengubah dirimu sendiri'. 

dalam, dan menyentuh.

--


terasa seperti Allah sedang 'menjawab' doa. tanpa perlu dikisahkan apa-apa pun; spontan, tak disengajakan. sebab semalam, saya cuma meminta satu hal;
"Allah, tolonglah, bebaskanlah hati dari segala 'pemilikan' yang bukan Engkau takdirkan untuk aku. aku betul-betul perlu, dan betul-betul ingin"

--
"..but once I realized the problem was not you, but within me, I found inner peace. and was able to harness the flow of the universe."
- Master Shifoo, Kungfu Panda II