Pages

Sunday, January 19, 2014

SIMILI DUA ZAMAN

bismillah

(i)

mengenangkan pergelutan jiwanya saat bersembunyi di balik Gua Hira'; detik 'uzlah (persembunyian) yang melindungkan rawan hati dan gelisah jiwa yang sekian lama terpendam kerana makin bermaharajalelanya jahiliyah, kucar-kacirnya akhlak, dahsyatnya kerosakan, dan maha sesaknya dunia! 

apa yang sebenar-benarnya kau rasakan saat itu, duhai kekasih?

lantas Dia mengirimkan Jibril, pembawa wahyu sebagai pengubat. justeru dalam debar resahmu, ternyata kau bukan pengecut dengan tetap bersembunyi, atau menyimpannya cukup-cukup buat diri dan orang terdekatmu. 

tidak!

malah, dengan yakin penuh pada Rabb-mu, kau tebarkan seluas-luasnya dengan sepenuh kasih dan cinta, hingga suatu ketika wahyu pun tertegak menjadi ustazi'atul alam (rujukan dunia). 

langsung hinggi kini, cintamu masih mendenyut nadi di bumi. 

--

(ii)
 
seolah-olah dalam maharajalelanya ke-jahiliyah-an kini, kucar-kacirnya akhlak, dahsyatnya kerosakan, dan sesaknya dunia, kau sedang berbisik memberikan harapan; masih ada ruang, kesempatan, peluang, selagi ada penerusan misi ar-risalah

jauh sekali bersembunyi tetapi bersegeralah menebarkan, hingga kembali wahyu tertegak!

soalnya cuma, apakah hatimu juga sedang merasakan rawan, galau dan gelisah atau kau sama sekali tidak peduli walau seinci? dan apakah kau pengecut atau seorang pemberani?

Allah, dari mana harus aku mulakan?
tunjukkanlah kami jalan, dan kurniakanlah kami kekuatan.

"siapa yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah, mengerjakan amal yang soleh, dan berkata, sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri."
(Fussilat: 33)

 --


"merindukan jalan dakwah di millenium baru ini, kita harus melakukan introspeksi diri. bukan untuk mengutuk dan meratapi diri atas apa yang hilang dari kita."
- dr yusuf al-qardhawi
(merindukan jalan dakwah, umar hidayat; hlmn 255)


No comments: