Pages

Sunday, August 18, 2013

"it's not about changing. it's about growing, -together" - ellen schreiber, love bites

bismillah

sebenarnya, saya sangat takut. setakut kedua-dua belah kaki yang menggeletar sewaktu memulakaan bacaan al-Fatihah dalam rakaat yang pertama. setakut pertama kali mencadangkan, "jom kita mathurat?", dan setakut menanyakan, "boleh Akak bagi tazkirah sikit?" 

"iman itu bukanlah hanya dengan angan-angan dan bukan pula hanya dengan perhiasan, tetapi iman itu adalah sesuatu yang diyakini dengan hati dan dibenarkan dengan tindakan."
- hasan al-basri
mafhum kata Hasan al-Basri ini, gelojak iman di dalam dada tidak akan pernah duduk diam, melainkan akan 'bersuara' dari dalam, malah terlonjak ke dalam amal dan perbuatan. maka mungkin kedekatan dengan Allah yang lebih sewaktu Ramadhan, berbanding sedikitnya dalam bulan-bulan lain, menjadikan 'keberanian' itu ada. 

dan, ini juga antara pembuktian bahawa impian, cita-cita mahupun angan-angan yang disebut-sebut dalam hati, selalu dan selalu, waktu demi waktu, tahun demi tahun, akan terangkum menjadi sebuah doa tulus, yang akhirnya termakbul dengan izin-Nya. percayalah, suara hati dan keinginan yang baik, tak akan pernah teremehkan melainkan didengar oleh yang Maha Mendengar, subhanallah!

dan hari itu, dalam Ramadhan yang masih tersisa, menyempatkan diri untuk solat Subuh berjemaah bersama Ummi dan adik-adik, bermathurat bersama disertakan tazkirah, untuk pertama kali dalam hidup. 

terlewat untuk usia yang ini, namun dengan izin-Nya dan segala keberanian yang Dia kurnia, belum terlambat untuk sebuah kematian. 

jujur, sangat haru dan sayu. terima kasih Allah. terima kasih untuk 'mereka' yang beri saya peluang untuk belajar. dan dari 'mereka' juga, saya belajar; menampung ketidaksempurnaan bersama-sama itu indah!

--

Ramadhan lalu, dan Syawal ini banyak 'mendidik' saya untuk lebih mencintai; mencintai dengan iman. bukan cinta nafsu. bukan cinta moral. malah bukan cinta 'viral'. 

dan cinta jenis yang ini, seringkali mengulang tanya;

"bagaimana untuk aku mencintai dengan iman, jika hati tak ditumbuhkan dengan iman? bagaimana mampu aku mencintai saudara seakidah yang jauh, andai yang terdekat juga, masih gagal dicintai?"

Allah, untuk impian, cita-cita, mahupun angan-angan yang ini, sempurnakanlah sampai benar-benar menjadi nyata dalam hati kami; sebuah 'cinta iman' yang benar. 

ameen.

--
#dialogRamadhan

"Isyak nanti, Iman jadi imam pulak"
"takmau, takut. Iman takut lupa la"
"kalau lupa nanti, Akak tolong sambung mana yang Akak ingat. takpa, don't worry. its okay to make mistakes!"

dan Ramadhan yang lalu juga, Iman berjaya dua kali menjadi Imam, hoyeah! (alhamdulillah). moga Akak seberani Iman dalam amal-amal yang lain. moga kita-kita juga, insyaAllah. 

______
"it's not about changing. it's about growing, -together" - ellen schreiber, love bites :)

No comments: