Pages

Friday, March 22, 2013

cairlah macam aiskrim!

bismillahhirmahmanirrahim



kelas yang paling nikmat sem ini, dan memang disengajakan diambil pada semester akhir ialah, subjek tahfiz quran. cuma juzuk satu yang wajib dihafal sebagai syarat untuk pelajar jurusan agama sebelum tamat pengajian. 

selain subjek wajib, ustaz yang sangat supportive, dan kelebihan-kelebihan menghafal al-Quran, serta kembali mengulang tata makhraj, ghunnah, panjang pendek, qolqolah, dan semuanya, antara yang ternikmat adalah; 

dikeranakan senggang waktu hafal dan waktu tasmi’ hanya cuma dua kali kelas dalam satu minggu, sungguhlah amat agak ‘goyang’ dan ‘rapuh’ untuk seorang yang agak terbata-bata.

maka, ‘hafal’ itulah yang akan mendesah ruang fikir hari-hari, setiap waktu. terlebih, ditokok dengan wujudnya perasaan cemas melampau, hingga tergagap-gagap dan seringkali terlupa sewaktu tasmi’. down juga, kadang-kadang.

namun, bila setiap hari kepala mengulang hal yang sama, mendengarkan hal yang sama, membicarakan hal yang sama, mengingatkan hal yang sama, sampai-sampai dia (harapnya) jadi keutamaan dan kecintaan, tanpa sedar. 

bukankah sangat indah bila hati dan akal sedang berusaha mengekang hal-hal kecintaan yang lain, dan terfokus; penuh dan sungguh, pada hal yang memang selayaknya dicintai?

oh, bangunlah cinta! 

kawan-kawan, mohon doakan saya sabar dan istiqamah.
walau percubaannya, cumalah juzuk satu.

ameen :)

"when a temptation come, take the Quran and memorized one ayah" - nouman ali khan

_____
ps:

adik-adik (uia) yang belum ambil skill, akak suggest daftar special tahfiz.
terima kasih uia, sebab wajibkan subjek ini :)

No comments: