Pages

Sunday, December 23, 2012

SEMALAM.

bismillah

semalam, legar-legar kedai buku satu malaysia. tujuannya, satu; cari buku pasal cinta, kahwin, kekeluargaan, baitul muslim, dan seumpamanya untuk hadiah kahwin sepupu. kedua, aku mencari sesuatu.  

sesuatu yang bukan cinta, tapi cinta.
sesuatu yang bukan sastera, tapi sastera.
sesuatu yang bukan emosi, tapi emosi. 
sesuatu gagasan idea, tapi bukan.
sesuatu cakna fikir, tapi bukan.
sesuatu yang filsuf, tapi bukan.
sesuatu yang sejarah, tapi bukan.
sesuatu yang bukan aku, tapi aku. 

pendek kata, sesuatu yang lain dari yang biasa. macam perasaan menjiwai watak perempuan tegar salsabila, dalam "tunggu teduh dulu-faisal tehrani". atau watak tekad alif dalam "negeri lima menara-a.fuadi". atau watak teguh nazneen dalam "setulus setia, seindah nama-hazneza abdul hamid". atau watak belajar addin shah dalam "aA+bB-hlovate". atau macam melayan "saksikan bahwa aku seorang muslim-salim a.fillah", "murabbi cinta-ustaz hasrizal", dan lain-lain.

dan semalam, dalam proses 'mencari', aku cuba belek "memeluk gerhana-isa kamari", "bahlut-faisal tehrani", "jangan berhenti berlari-ustaz zaharuddin", tapi, entahlah. perasaannya, macam perempuan buka almari baju. ada kebaya, ada kurung, ada blaus, ada skirt, ada jubah, ada tee, ada semua. tapi dia mengomel; "ish, tak ada bajulah nak pakai!". 

dan akhirnya, aku tinggalkan kedai buku satu malaysia dengan cuma "cinta dari Allah-ustaz pahrol", "cenderajiwa" buat sepupu dan zaujah-nya nanti.
 
oh, selamat bercinta sampai ke Syurga!

--

dan dalam bas, berulang kali sebut mashaAllah, untuk buku; "di hamparan Shamrock, kuseru nama-Mu" oleh ustaz hasrizal. buku yang dibeli sebulan lalu, tapi cuma peragaan rak di gombak. buku yang cuma sempat diselak beberapa halaman awal. buku yang dirembat, untuk syarat "asal-dalam-beg-ada-sebuah-buku-selain-al-quran" buat peneman di hentian bas, di platform, atau dalam bas, atau mungkin buat waktu-waktu ketika mana memandang buku adalah lebih baik dari memandang orang. hmm?

dan untuk tujuh jam perjalanan; sejam setengah untuk lelap-jaga-lelap-jaga, sejam lain untuk berangan, tengok hujan, langit, awan, bukit, jalan, dan orang, dan baki waktu yang sungguh, maha asyik! tenggelam dalam senyum-tangis-kagum-cemburu-provokatif-impresif hingga tinggal cuma suku helaian lagi untuk dihabiskan. (subhanallah!)

oh, apakah yang aku sedang cari, cuma inspirasi, motivasi, sarana, idea, atau ruang fikir? atau sebenarnya, aku sedang mencari diri aku sendiri dalam kisah hidup orang lain? entahlah.

hmm.
ya Allah, tolonglah hamba-Mu ini.

aku cuma mahu menjadi Muslim yang lebih baik.
sekurang-kurangnya lebih baik baik dari hari ini.

Allah!

"finishing a good book is like leaving a good friend" -william feather

terima kasih, ustaz!

ps: maaflah, entri emo(s). dan..oh!


happy exam kawan-kawan!

8 comments:

Unknown said...

i wonder how you will look like when you get old and make that peace sign XD

saya
rindu
nak
menulis
secara
rawak.

eh

Jamilah Mohd Norddin said...

Wah,

ada di Penang?


:)

Umairah. said...

alyaa;
ill be much cuter than her. bet? XD
tulislah! :')

jamilah;
alhamdulillah :)

Ainum Lathifah said...

salam akak.
saya pun ada buku tu tapi belum terbaca. heh.

u make me more eager to start 'digging' it.. grrr

btw, she's cute. sebijik macam....... *ok lari*

Umairah. said...

ainum;
wa'alaikummussalam
ainum wajib baca! ;)

beginilah, bila gambaq lebih kiut dari isi entri, ahah!

Unknown said...

i can imagine that ;D


ahah!
in a picture lies thousand words ;)

Dina Islam said...

Akak umairah!
Wah, baru ada entri eh...

tertunggu2 heh! peace! ;)

-HudaSukri-

Umairah. said...

alyaa;
eh, entri baru la. 0_o
tahniah! :D

dinaislam;
hai adik. :D
tapi sorilah, entri rambles. hmm