Pages

Thursday, August 9, 2012

andai bukan kerna cinta-Nya.

"ada kisah suami istri di zaman salafushalih. suatu malam, sang suami bangun tengah malam dan melihat istrinya sedang shalat di salah satu sudut rumahnya. dalam shalat itu, ia mendengar ungkapan yang diucapkan si perempuan saat sujud. "ya Allah, sungguh aku memohon cinta-Mu kepadaku untuk bisa membahagiakanku, menjadikan aku sehat dan menjadikan aku mulia di hadapanMu.." dan seterusnya.

sang suami heran mendengar doa ini. ia menunggu sampai istrinya selesai shalat dan memanggilnya, "mengapa engkau meminta seperti itu kepada Allah? katakanlah, "ya Allah dengan cintaku kepadaMu, aku memohon kepadamu, agar membahagiakan aku, memuliakan aku, dan seterusnya."

istrinya menjawab, "suamiku, andai bukan karena cintaNya kepadaku, maka aku takkan sanggup bangun di waktu seperti sekarang ini. andai bukan karena cintaNya kepadaku, aku takkan bisa berdiri di hadapanNya sekarang ini. andai bukan kerena cintaNya kepadaku, akupun takkan bisa berucapkan doa seperti tadi.."

-diriku, bagaimana kabarmu? muhammad lili nur aulia, hlmn. 62-63

--

daripada Mu`az ibn Jabal R.A., bahawa Rasulullah S.A.W. memegang tangannya lalu bersabda: "wahai Mu`az, demi Allah, aku mencintai engkau". kemudian baginda melanjutkan: "aku berpesan kepadamu, wahai Mu`az, jangan sekali-kali tinggalkan berdoa selepas solat dengan doa ini: "allahumma a`inni `ala dzikrika wa syukrika wa husni `ibadatik". (hr: abu daud & nasa`ie)

maksud doa: "ya Allah, bantulah aku untuk dapat mengingatiMu, mensyukuriMu, dan beribadat dengan baik kepadaMu."

--

moga kita antara orang yang Allah anugerahkan cinta!
ameen.

2 comments:

fatinmarini said...

Kak umy, nak jeles boleh?
Selalu jeles dengan kak umy yang punya buku yang best-best. ;)

Umairah. said...

fatinmarini;
kalau camtu, kena jeles dengan penulis la sayang~ :)

ramadhan kareem, adik.
balik malaysia tak?