Pages

Monday, June 18, 2012

Membasuh Dosa.

dia suka hujan
hari pertama, berdosa;
dia pinta-
"Allah, turunkan hujan,
temankan aku"
langit mendung,
tapi hujan tak turun

--

dia suka hujan
hari kedua, hati yang suku;
dia pohon-
"Allah, turunkan hujan,
temankan aku"
langit mendung,
tapi hujan tak turun

--

dia suka hujan
hari ketiga, hati yang separuh;
dia rayu-
"Allah, turunkan hujan,
temankan aku"
tapi hujan tak turun

--

dia suka hujan
hari keempat; entah,
dia menangis sungguh-sungguh
kali ini, dia tak pinta hujan
tak pohon hujan, tak rayu hujan
tapi Allah kurnia dia, hati yang penuh
dan pagi itu, langit mendung,
hujan turun mencurah-curah
tengahari itu, dan petang itu lagi.

--
firman Allah benar;

"maka aku katakan kepada mereka: "mohonlah keampunan kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun. nescaya Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan membanyakkan harta dan anak-anakmu, dan mengadakan untukmu kebun-kebun dan mengadakan (pula di dalamnya) untukmu sungai-sungai." 

(nuh: 10-12)




_____
"aku ingin mencintai-Mu setulusnya, sebenar-benar aku cinta
dalam doa, dalam ucapan, dalam setiap langkahku"

No comments: