Pages

Wednesday, December 28, 2011

i -Disember.

subhanallah, rasa best baca artikel ni. bukak minda.
tambah part yang beliau kata; bukan kristian musuh sebenar kita.
tapi, benda lain yang dah masuk depan, belakang, kanan, kiri.
hmm.

tapi so sorry. :'( artikel ni agak panjang.
tak dapat nak copy semua.
sharing is loving, atau patut saya kata;
berkongsi tu cinta? heh. :)



+++

"..syed muhammad naquib al-attas sudah lama mengingatkan umat islam tentang dilema yang akan dihadapi umat islam. beliau banyak mencatatkan bukti dan hujah ilmiah yang banyak di dalam karya-karya beliau mengenai sejarah pertembungan kristian-islam. 

beliau sebenarnya telah membongkarkan bahawa musuh utama islam bukanlah kristian kerana kerana agama asal yang di bawa oleh nabi isa a.s telah lama dirubah mengikut nafsu tamadun barat. beliau menulis di dalam bukunya risalah untuk kaum muslimin. beliau mengingatkan kepada kaum muslimin bahawa kita akan sentiasa berkonfrantasi atau bertentangan muka dengan kebudayaan barat.

beliau benar-benar mahu kaum muslimin kenal dengan sebenar-benarnya musuh kaum muslimin bahawa musuh kita yang sebenarnya adalah kebudayaan barat. setelah satu-satu agama yang ditanzilkan Allah swt diselewengkan. sasaran yang yang tinggal kini ialah islam. 


usaha kristianisasi adalah salah satu usaha yang dibelakangnya sebenarnya mempunyai agenda yang lebih besar. perkara ini mungkin tidak difahami dengan baik jika kita malas mengkaji (=,=') dan membelakangkan kepentingan sejarah.."

+++


ajaran kristian masa kini bukanlah lagi hasil daripada wahyu Allah. ataupun tanzil daripada Allah. oleh yang demikian, tidak wajar juga kita meletakkan kelas ajaran kristian adalah agama samawi. yahudi juga begitu. ajaran mereka semuanya telah diubahsuai mengikut hawa nafsu mereka.

oleh yang demikian musuh sebenar umat islam bukanlah kristian itu sendiri. kerana di belakang tabir kristianisasi itu adalah tangan-tangan mereka yang mahu manusia meninggalkan agama. hujah-hujah diatas adalah hujah yang akan dibenarkan oleh penganut kristian. sebagai contoh asas konsep trinity/tritunggal itu sendiri. 

syed naquib al-attas mahu kita bersungguh-sungguh faham, tahu dan insaf bahawa cabaran kita masa kini adalah budaya barat. meskipun kristian adalah agama yang dianuti barat, tetapi sebenarnya kristian itu sendiri sudah tercerna di dalamnya unsur-unsur budaya barat yang kukuh. simbiosis yang begitu murni ini telah mengkaburkan kita antara ancaman budaya barat dan kristinisasi

mengapa budaya barat adalah ancaman yang lebih besar? tidak lain tidak bukan ialah kerana kesannya adalah lebih menyeluruh. bukan sahaja kepada islam. tetapi juga kristian telah menerima nasib yang sangat malang. ajarannya telah dirubah hampir seratus peratus. malah akidah asasnya juga begitu rapuh dan tidak boleh dipegang manusia. 

"kaum muslimin harus insaf bahawa islam itu senantiasa dalam keadaaan berkonfrantasi atau bertentangan muka dengan kebudayaan barat" 
– syed naquib al-attas.

+++



artikel ini, buat saya realize saya masih "buta" tentang ISLAM.
malas ambil tahu, kurang peduli, alpa tak kisah.
terlalu. hmm. T.T






_____
sumber: majalah i/disember; kiristiankah ancaman kita? (hlmn. 20-23)
ditulis: bro. mohd firdaus khairi

No comments: