Pages

Wednesday, July 27, 2011

Hanya kerana.

Kadang-kadang, kita rasa seseorang atau orang lain "meMALUkan". Konon, "aku" lebih baik, kerana menutup aurat rapi, kemas, dan mungkin terasa diri sudah berakhlak baik. 

Tanpa sedar, mungkin kitalah sebenarnya yang meMALUkan. Adakalanya seseorang atau orang lain yang kita maksudkan tadi, "hakikat"nya lebih baik dari kita. Contohnya, dia mungkin pandai ambil hati orang tua, berdikari, pandai buat ini, itu. Dan lain-lain. Hanya satu, mungkin kerana sedikit jahil ilmu agama, dia begitu. 

Sedangkan, "aku" yang baik tadi, meski sudah menutup aurat, berakhlak baik, tapi mungkin saja masih menggunakan duit ibu bapa untuk belajar. Masih bergantung sepenuhnya pada mak ayah. Kerja-kerja rumah pun masih tak beres. Nak ke sana ke sini, masih perlu dihantar. Nak makan itu ini, masih perlu dihidang. Nak buat keputusan pun, masih perlu jawapan. Diuji, masih perlu sokongan tanpa mampu berdiri atas kaki sendiri. 

Belum superwoman.

Fikir-fikir. Bukankah seorang muslimah-yang-pegangan-agama-kuat, HARUSnya lebih baik?

Bila sedar macam ni, kita takkan ada masa untuk nilai orang lain. Takkan judge. Takkan hina. Takkan perlekehkan. Takkan kutuk. Takkan keji. Takkan ada perasaan tak suka. Takkan terasa diri hebat dan tinggi. 

Hanya kerana "aku" pun belum muslimah,
-Sepenuhnya.


Wallahhua'lam.



2 comments:

satusoff said...

Lepas ni, yang muslimin dan muslimat pun kena upgrade kepada superMuslimin dan superMuslimat.

Umairah. said...

Moga2.
Ameen3.