Pages

Wednesday, June 15, 2011

MIMPI?

iium-library/jun 2011.

Satu talk, satu pagi, satu ketika. Saat pertanyaan bertalu-talu menjurus pada err.. pasangan hidup? Jodoh? Nikah? 

Dr. A: Ada seorang Ukhti pernah berkata: "Tak mengapa kalau tak ada jodoh di dunia. Bilal pun tak menikah di dunia. Aku mahu tunggu Bilal di Syurga saja!"   

Aku tersenyum meraikan kisah, lalu berbisik pada dia.

"Subhanallah! Tak pernah pun terfikir macam tu, kan? Sama-sama berkongsi terompah dengan Bilal. Best! Satu dia. Satu kita."
 

Allahhu Allah.
T_T

Rasulullah S.A.W. pernah memanggil Bilal, lalu bersabda:
"Hai Bilal, mengapa engkau mendahuluiku masuk Syurga? Sesungguhnya ketika aku masuk Syurga semalam (malam Isra'), aku mendengar suara terompahmu di hadapanmu".
Bilal menjawab : "Wahai Rasulullah, tidaklah sekali-kali aku menyerukan azan, melainkan terlebih dahulu aku melakukan solat dua rakaat dan tidak sekali-kali aku mengalami hadas, melainkan aku berwuduk. Sesudahnya, kemudian mengerjakan solat dua rakaat sebagai kewajipanku kepada Allah". 

Hati: Tapi..SIAPA kita pada Bilal? 

Kalau anda merasakan ini entri jodoh, YA! Padamkan angan-angan panjang, mulakanlah persiapan diri semampumu. Itu lebih baik, kerana jaminan Allah itu yang terbaik.

Kalau anda merasakan ini entri inspirasi, YA! Mungkin ada antara amalan kita, walaupun sedikit, itulah yang menjadi imbalan ke Syurga. Seperti Bilal yang istiqamah dengan amalan wuduknya. Siapa tahu dengan senyuman kita? Siapa tahu dengan istiqamahnya kita ke majlis ilmu saja? Dan siapa tahu dengan istighfar yang kita amalkan setiap hari? Siapa tahu dengan infaq RM2 setiap minggu? Hmm. Subhanallah! xD

Kalau anda merasakan ini entri motivasi, YA! Itqan-bersungguh-sungguh dengan amalan. Ikhlas- kerana Allah semata. Ihsan-yang terbaik di sisi Allah, seolah-olah Dia melihatmu! Berita buruk, kerana aku masih juga gagal itqan, ikhlas, dan ihsan. T_T


Gambatte!





ps:
update dari library. wah!  :) l-i-b-r-a-r-y? sungguh luar biasa! =,='





1 comment:

الفاضلة الدّكتورة نور الخديجة بنت محمد said...

alhamdulillah...
inspirasi dan motivasi utk diri djah....syukran alaik... ;-)