Pages

Monday, May 16, 2011

Jodoh.

 

 

"Kakak, kakak nak kawin awal?" Sapaan tiba-tiba menerjah.

Saya senyum. Dia masih berdiri di tepi tirai kotak-kotak berwarna coklat keperangan yang saya sangkut, konon dibuat sebagai "pintu" compartment.

Kerja saya terhenti. Dan dia melangkah masuk, terus melabuhkan punggung atas katil bercadar merah jambu yang mula kusam. Masih menanti jawapan, dia hanya memandang tanpa sepatah kata. 

"Kenapa tanya macam tu?" Giliran saya menyoal.

"Saja nak tahu." Dia tergelak kecil. Sungguh manis.

Saya boleh katakan itu sebagai permulaan pada kemesraan seterusnya. Pelik juga. Kami baru kenal, baru tinggal sebilik, dan dia boleh menanyakan soalan yang saya kira..err macam agak personal.

Kerja menautkan hati, memang kerja Dia. Kita tak dapat duga sama sekali. Alhamdulillah.

Ada lagi satu azam, yang saya sungguh teringin nak buat. Saya sedang cuba menguatkan hati, mohon Allah beri kekuatan.

++++++

Saya rasa kami sudah makin rapat. Sepertinya tidak kekok lagi. Sudah boleh berkongsi satu kerusi. Boleh makan sekali. Bergurau senda. Dan dia banyak berkongsi ilmu. Bercerita tentang ahli keluarga. Adik-beradik. Impian. Cita-cita. Termasuklah tentang soal jodoh. Ah-ha!

English dia hebat. Ini point yang saya nak kongsikan sebenarnya.

Sungguh tak sangka, saya dah temukan siapa sebenarnya orang yang saya sungguh admire melalui dia.

Saya jumpa "beliau" sewaktu hari Jumaat, sewaktu khutbah Jumaat sedang berdesing ke telinga. Saat ayat-ayatnya sungguh menyentuh hati, dan saya menangis. Saat kali pertama saya menunaikan solat Jumaat dalam hidup saya. 

Tanpa saya kenal, siapa gerangan beliau yang sebenar-benarnya hinggalah hari ini terbongkar segalanya.

++++++

Kami masih lagi berbincang. Dia dengan senang hati terus berkongsi cerita. Kali ini di biliknya. Mata saya melitari kertas-kertas kecil yang bergantungan. Padat berisi tazkirah kecil yang ditulis dengan kecil-kecil. Peringatan yang memberi suntikan semangat dan motivasi. Tulisannya berangkai, dan cantik! Unik.

"Kakak tahu tak, taqwa tu sebenar-benarnya bukan takut pada Allah."

Saya angguk. Dia menelan liur, dan kemudiannya menyambung lagi.

"Sebab..biasanya kita takut pada apa yang kita benci." 
 
Saya angguk lagi. Dan cuba membuat perbandingan sendiri dalam otak. Budak-budak takut hantu. Dan budak-budak memang benci hantu. Anggukan makin laju, dan saya rasa saya boleh terima hujah itu. Dia meneruskan lagi.


"Ada seorang imam nie cakap, TAQWA tue bukan takut pada Allah. Tapi takut nak melanggar perintah Allah. Takut nak buat segala larangan Allah. Dan takut tu lahir kerana cinta kita pada Allah." Dia terus memandang anak mata saya, tepat. 


"Akak rasa macam pernah dengar la. Waktu khutbah dulu. Pasal taqwa, takut dan cinta pada Allah nie."


"Oh ya? Kakak.. nielah Sheikh Yawar Baig!!!!"  

Suaranya ditekan. Senipis senyuman dihadiahkan lagi. Rupa-rupanya, inilah sheikh yang pernah disebut-sebut beberapa kali dulu. Inilah sheikh yang kata-katanya jadi kegemaran si adik ini. 

"Dia pernah bagi khutbah kat UIA dulu. Sem lepas." 


"Sem lepas? Betullah dia yang bagi khutbah! Akak pun suka dia!" 

"Kakak bleh access ceramah-ceramah di di You Tube. Just type Yawar Baig."


"Khutbah hari tu, ada tak?" Dia mengangguk, dan saya tersenyum girang.


Dan hari ini, saya dengar balik dan quote semula kata-kata Sheikh Yawar Baig, lelaki separuh usia yang saya admire kata-katanya. Penyampaiannya. Kefahamannya. 


"..for those who have read the translation of the Quran, TAQWA is usually translated as fear of Allah. my submission to you my brothers and sisters is, fear produces hatred for the object that is feared. nobody loves something with the fear. people dislike something with the fear. they want to run away from this. 
so, if I and you want to translate TAQWA as fear and to understand it commonly as we understand fear, is WRONG.

the TAQWA of Allah S.W.T. is not fear of Allah, but it is fear of offending Allah. fear of displeasing Allah. and why is that fear? because of the LOVE of Allah."

"But those of faith are overflowing in their love for Allah." (Al-Baqarah: 165)"

Subhanallah!


May Allah bless you, Adik!
:D





website Sheikh Yawar Baig: link
khutbah: link 

No comments: