Pages

Tuesday, February 22, 2011

Nak perang? Jom!

Akhowat tak jumud. Cuma, berusaha jaga kesucian hati. 

Siapa kata mereka tak suka berhias? Siapa kata mereka tak suka bergaul? Siapa kata mereka selalu terkebelakang? Lepas mengenali, lepas mendalami, rupanya mereka ada prinsip sendiri. Prinsip yang lain dari yang lain. Prinsip yang asing. 


Hal-hal yang kecil yang kemungkinan orang lain nampak remeh, kelihatannya seperti..

Mereka berusaha menjaga agar betul-betul terjaga
Sensitif.

Hmmm.

Sebab mereka percaya bahawa amal-amal yang nak dibuat amat berkait dengan Tuhan. Berhubung dengan Pencipta. Ada keterikatan dengan Allah S.W.T.

Makanya..

Kalau kesucian hati tak jaga, susah nak dapat ikhlas. Kalau tak ikhlas, amal-amal tu tak bersih. Kalau tak bersih, susah nak rasa khusyuk. Susah nak bersemangat. Susah juga nak rasa nikmat iman. Apatah lagi nak kecap taqwa. 

Dan, aku dah rasa betapa tak bestnya rasa "susah" itu. Tak sedap. Serius!

Allahu Allah.

Hmmm..
Aku tak nak apa-apa.

Perit sebenarnya lalui jalan pembaikan diri. Jalan tarbiyah diri. Kadang rasa macam nak lari. Sebab memang adakalanya berlawanan sungguh-sungguh dengan tabiat kita. Cara kita yang dulu-dulu tu. Campur dengan yang sekarang, ahhhh..

Kadang, ada rasa tak layak nak bersama-sama mengubah diri. Rasa diri kotor dan hina sangat. Rasa macam banyak maksiat. Rasa macam tak layak langsung nak berganding dengan mereka yang baik, hati bersih, semangat waja, ikhlas dengan amal, komited dengan ibadah..

Hmmm.. 

Tengah sangat sedih sebenarnya nih.

Tapi, fikir-fikir balik, memang tulah pun wasilah atau jalan yang membawa  ke arah tujuan hidup yang sebenar. Nak taknak, kenalah baiki diri, kalau tak macam mana nak jadi hamba Allah yang paling baik amalannya? Macam mana nak jadi khalifah yang baik? Dan, memang tulah tujuannya pun Rasulullah S.A.W. diutuskan; menyempurnakan akhlak yang mulia.

Jadi, Cik Umairah..

Jangan nak mengada-ada. Teruskan melangkah. Biarlah cacat cela, kotor, buruk, hodoh, jahil setakat mana pun, Allah pandang usaha. Bukan natijah.

Arghhhh.

Shuuuuhh.. lawan syaitan.
Lawan Umairah, lawan!

Wallahhua’lam.

No comments: