Pages

Thursday, February 24, 2011

AB Satu.



A: B, kau dengarla nie.

B: Hisyy.. kau nie kan, time aku tengah sibuk dan banyak kerja la kau nak kacau. Report aku tak siap lagi tau. Assignment berlambak lagi nih. Ha, apa dia? Cakap cepat.

A: Alah kau nie. Serius pulak. Rileks-rileks sudah..

B: Banyakla kau rileks. Takat yang ada nie pun, dah rasa macam tak tertanggung. Fuhhh..

A: Okla ok. Dengarla nie. Aku terfikir something la, pada malam yang syahdu macam nie..

B: Huhh, apadia la pulak?

A: Ermmm.. entahlah B. Minggu nie, banyak betul la benda aku belajar. Salah satunya..

B: Apadia?

A: Kalau kita nak orang lain hormat kita, kita kena hormat diri kita dulu. 

Ermm.. aku suka praktikal dulu, then baru kemukakan teori. Macam aku selalu buat. Dan, kaulah orang yang kena selalu dengar aku bebel. Sorryla, B.. Aku nak berkongsi je.

B: Tak dengar nanti, merajuk pulak. Ha, kenapa kau cakap camtu pulak?

A: Contohnya macam.. Kalaulah kau nak orang hormati kau dalam konteks pergaulan.. Contohnya macam, taknak orang kacau ke. Taknak orang mesej bukan-bukan ke. Taknak jadi bahan fitnah ke. Taknak bergelak sana sini. Taknak aib terbuka. Taknak malu hilang.. Terutamanya, taknak tambah dosa, dan nak diri terjaga.. nak taknak, kau kena hormat diri kau dulu..

B: Macam mana caranya nak hormat diri tu?

A: Dengan jaga prinsip kau sendiri. Bila kau jaga prinsip betul-betul, itulah maknanya kau hormat diri kau sendiri. Prinsip yang nak jaga malu, jaga pergaulan, jaga percakapan. Bila semua nie kau jaga betul-betul, aku rasa dengan cara tulah jugak orang akan "hormat" kau. Tapi, jangan cakap je, kena buatla..

B: Aku tak fahamla, A..

A: Hishh.. Takkan bila kita diam, orang nak cakap banyak. Takkan bila kita skema, tiba-tiba orang nak main-main dan tak serius. Takkan kau yang sikit punya serius, tiba-tiba orang nak ajak buat lawak? Takkan kau yang kaki dengar ceramah, orang nak ajak pergi tengok wayang? Kalau ada pun yang jenis macam tu, aku rasa tak banyakla. Paling tak, orang akan "melayan" kita ikut peribadi dan prinsip kita. 

Hmmm..kau tak fikir macam tu ke B?

B: Hmmm.. macam tu.

A: Tapi, kena betul-betul hormatlah dengan prinsip tu. Jangan sekerat jalan. Jangan hangat-hangat tahi ayam. Jangan dengan orang tertentu saja. Jangan berubah-ubah. Sekali dah pegang pada prinsip tu, selamanyalah cuba bertahan dengan prinsip tu..

B: Fuhhh..


 ++++++++



apabila seseorang menjaga dirinya dengan sebaik-baiknya,pasti Allah akan pelihara dirinya dari perkara yang boleh merosakkannya. apabila seseorang berusaha menjaga kesucian hatinya, pasti Allah akan melindungi hatinya dari perkara yang boleh mengganggu ketenangan hatinya.  

jadikanlah aku dalam kalangan orang yang berusaha menjaga diri  dan menyucikan hati.  

amin.












tulis suka-suka hati.
24 februari

jadikanlah ya Allah,
"itu" prinsipku.

dan tetapkanlah ia
dalam hatiku.

amin3.


No comments: