Pages

Monday, November 22, 2010

Bebas.

Bila dah lama tak menulis, rasa macam nikmat mengekspresi emosi hilang serta-merta. Macam biasa, kerja padam tulis akan berlaku berulang kali. Bermula lagi, pada esok hari, dan esok lagi, dan esok lagi, kemudiannya automatik saya jadi hilang mood. Maka, blog tak berisi.

Siapa kata mengekspresi emosi mudah? Saya rasa tak. Bagi yang mudah meluahkan emosi, tahniah untuk anda. Sebenarnya, kalau mampu menterjemahkan emosi sendiri dalam sebarang bentuk, itu tandanya kita ada keyakinan diri. Ada kekuatan untuk meluahkan rasa hati secara jujur, bebas, terang-terangan tanpa fikir apa-apa. 

Jujur yang saya rasa.. hermm..

Tak semua orang ada. 

Jujur dengan emosi sendiri. Tingkah laku sendiri. Jujur dengan orang lain. Pendek kata, awak jadi diri awak sendiri. Wow. 

Tentunya satu kepuasan, bukan?

Nikmat berkongsi itu sebenarnya indah. Walaupun hakikatnya, pandangan kita mungkin berbeza. Rasanya saya patut menggantikan ayat, "saya suka sangat-sangat berkongsi", dengan "saya cinta pada perkongsian".

Suka dan cinta itu memang jauh beza. 

Dan..saya sungguh merindukan saat saya boleh JUJUR dengan diri sendiri. Jujur dengan rasa hati. Sebenarnya, itulah yang saya rasa melahirkan ikhlas dalam hati. Yang tak dibuat-buat. Bukan sandiwara atau topeng. Ahh.. nikmat! 

Walaupun adakalanya kita meluahkan kelemahan sendiri. Biarlah orang tahu kita tak kuat. Tak hebat. Tak pandai. Sekurang-kurangnya, kita tidak meletakkan harapan yang terlalu tinggi. Dan..tak terkejar-kejar untuk memenuhi harapan orang lain. Biar mereka tahu, kita sedang belajar. Sedang berusaha, walaupun gagal.

Aduhh.

Indahnya bebas macam burung. Terbang mengikut kehendak.
Walaupun saya mungkin hanyalah, errr..

Seekor tupai yang hanya tahu cinta akan damai dan tenang. 
Sesepi puisi. Selembut irama. Sehalus melodi.

Dan orang lain adalah..
Singa garang yang tengah cari mangsa. Gagah. Hebat. Perkasa.

Oh!
Mungkinkah?

No comments: