Pages

Wednesday, March 4, 2015

refleks untuk saya nan seorang, fuh.

bismillah

saya selalu bimbang andai langkah-langkah, jalan-jalan atau keputusan-keputusan saya tersalah. saya bimbang kata-kata saya akan menyakiti hati orang lain. saya bimbang perbuatan dan kelakuan saya tidak disenangi. saya bimbang sikap dan peribadi saya sendiri disalahfahami, meskipun saya cukup arif dan tahu, dengan apa yang pernah saya terbaca, tentang sesuatu yang dituturkan oleh Imam as-Syafii;

"hal yang paling mustahil adalah memenangi dan memenuhi hati dan kehendak semua manusia."
 
hal-hal kebimbangan ini yang akan membuat jiwa saya terus jadi risau, sesak, takut, sedih dan keliru. akhirnya, saya terlebih-lebih memikirkan dan memfokuskan pada hal-hal yang tidak pasti dan tidak perlu. ah, buang masa!

sehinggalah entahkan peristiwa apa yang terjadi, membuatkan kebelakangan ini, saya seakan ter-latih untuk mulai percaya dengan sesungguhnya, pada kekuatan niat yang baik.

mulakanlah apa saja dengan niat yang baik; Allah tahu niat yang baik, Allah tahu kita sedang berusaha untuk berniatkan hal yang baik. Allah tahu kita sedang mencuba untuk jadi orang yang baik. jadi, bukankah dengan besar serta luas rahmat-Nya, Allah tidak akan pernah mensia-siakan niat-niat yang baik, hal-hal yang baik, dan orang-orang yang baik?

pertama-tamanya cukuplah berniat dengan niat yang baik, meski dengan seribu satu 'kejahilan'; langkah mungkin akan tersalah, tindakan mungkin akan tersilap, cara mungkin akan tersasar dan sebagainya, tetap ada Allah yang akan meluruskan dan membenarkan, hingga kesemuanya itu baik lambat atau cepat, akan all is well.

tidak dapat tidak, 'TAQWA'-lah yang akan mendorong jiwa agar sering dalam keadaan 'terjaga' dan 'tersedar'. terpaling penting, suatu peringatan untuk saya sendiri, agar tetaplah menjaga 'kebersamaan' dengan Allah, setiap dan sepanjang masa, hmm.  
 
"JAGALAH ALLAH, MAKA ALLAH AKAN MENJAGAMU."
 
selalu!
 

No comments: