Pages

Wednesday, July 23, 2014

nota Ramadhan 25.

bismillah

(i)

dua hari lepas, sewaktu sedang duduk-duduk di kafe HS, datang seorang adik menghampiri saya. masing-masing bersalaman dan berpelukan, seterusnya kami saling bertukar cerita. hinggalah terhenti kepada suatu topik;

"saya rasa, masa saya sangat kosong bila tak boleh puasa, tak boleh solat.."

"erm, akak pernah dengar satu talk dari ustaz ni. kata dia (dari seorang ustaz lain), perempuan yang haid, Allah masih 'mengira' amalan-amalannya. kalau dia orang yang di masa sucinya, terbiasa dengan bangun malam, tilawah dan sebagainya, maka sewaktu haid pun, pahalanya akan masih berjalan sebagaimana dia di waktu suci. Allah kan Maha Adil?"

"subhanallah, akak.."

tiba-tiba air matanya tumpah, dan dia sungguh-sungguh menangis!

sewaktu berkongsi tentang hal yang sama, dengan ukhti yang lain, responnya sangat membuatkan saya bermuhasabah panjang. katanya;

"untuk ditetapkan pahala yang sebegitu ketika waktu haid, sejauh manakah kita telah 'jujur' pada Allah, dengan amalan-amalan kita di waktu suci? sejauh manakah Allah mengenali kita? sebagai orang, karakter atau ciri yang bagaimana?"

Allahhu!

(ii)

semalam adalah halaqah terakhir sebelum masing-masing pulang bercuti di kampung. untuk halaqah kali ini, murabbi banyak berkongsikan seputar lailatulqadar. 

antara yang paling mengesankan saya ialah tentang doa dan permintaan kita kepada Allah S.W.T. seluas apa tawakal kita kepada Allah? setinggi mana kita bergantung harap kepada Allah? sebanyak mana harapan dan permintaan kita kepada Allah?

kata murabbi terkasih;

"untuk setiap malam, spesifikkan doa kita. satu malam, satu doa yang khusus yang diulang-ulang. maka, setiap malam akan jadi malam yang istimewa untuk kita bermunajat kepada Allah S.W.T."

subhanallah!

maka, untuk hari-hari dan malam-malam yang masih berbaki di dalam Ramadhan; bulan rahmat, bulan maghfirah, bulan terbelenggunya syaitan, bulan bergandanya pahala, bulan terbukanya pintu syurga, bulan tertutupnya pintu neraka, terus-teruslah menyebut Allah, menyeru Allah, memanggil Allah, meminta dengan Allah S.W.T.

sebagaimana terungkap maksud sabda Nabi S.A.W; jilatlah jari-jari sesudah makan, kutiplah butir-butir makanan terakhir yang bertaburan, bersihkanlah, dan makanlah, kerana kita tidak pernah mengetahui, barangkali di situ adanya barakah. 

"sesungguhnya kamu tidaklah mengetahui (bahagian) manakah (makanan kamu) yang mengandungi keberkatan." (hr muslim)

maka, sebegitulah juga kita cuba menyikapi, mungkin hari-hari dan malam-malam terakhir ini, terisi dan terkumpul barakahnya yang maha banyak, meski di awal dan ditengahnya kita sedikit kalah atau kecundang. moga kita tidak tergolong menjadi orang yang dilalaikan oleh syaitan daripada terus berdoa dan berharap kepada Allah S.W.T. 

"sesungguhnya Tuhanmu yang Maha Suci lagi Maha Tinggi itu pemalu lagi mulia. Dia malu terhadap hamba-hamba-Nya yang mengangkat tangan berdoa, tiba-tiba tidak diberi oleh-Nya akan permintaan itu." (hr at-tirmidzi)

"tatkala Allah membukakan mulut anda dengan bermohon kepada-Nya, maka ketahuilah, sesungguhnya Allah berkehendakkan doa anda diperkenankan." (imam ibn athaillah)

kawan, teruslah berprestasi! teruntuk orang yang seringkali optimis dan bersangka baik dengan Allah, harapan selalu ada.

:)

 


2 comments:

ireminisces said...

Asalamu alaikum, I understand the enlgish picture jazakAllah khair, come over and share your thoughts on Salatul Awwabeen - Prayer of the oft-Repentant.

Thanks
Take care

nusrah said...

umay, please write something. even 1 sentence. please. please.