Pages

Monday, July 7, 2014

Saleem Semalam.

bismillah

ustaz cuma meluangkan masa antara lima ke sepuluh minit untuk sesi tazkirah ringkas sebelum solat Isyak. kebiasaan yang dilazimi sepanjang Ramadhan ini di Masjid Sultan Haji Ahmad Shah, atau nama ringkasnya Masjid UIA. 

ustaz ini, saya tidak kenal namanya. tetapi, cukup-cukup arif suaranya. beliau antara ustaz yang saya sangat kagumi, seringkali membentangkan isu-isu yang tampak remeh dan kecil, tetapi cukup besar pada pemaknaan. hal-hal penyucian hati, lebih-lebih lagi akhlak sesama manusia. 

semalam, sebelum solat Isyak, beliau membawakan satu ayat al-Quran yang cukup ringkas, tetapi cukup mengesani hati. 

"ويحسبونه هينا وهو عند الله عظيم"
"..dan kamu menganggapnya remeh, padahal dalam pandangan Allah itu soal besar."
(an-Nur: 15)

subhanallah!

ayat ini, hakikatnya bersangkut rapat dengan 'hadithul ifki' - kisah Saidatina Aisyah R.A yang difitnah melakukan perbuatan sumbang. berita ini tersebar dari mulut ke mulut dengan sewenang-wenangnya, sedangkan ia sama sekali tidak benar. lantaran itu, Allah S.W.T membenarkan dan memenangkan Saidatina Aisyah dengan turunnya ayat ini, langsung mengatakan bahawa perbuatan yang dianggap remeh ini, di sisi Allah cukup-cukup besar dan berat nilaiannya.

semalam juga, ustaz membawakan beberapa contoh perbuatan yang dilazimi masyarakat - kecil dipandang manusia, tetapi cukup besar di sisi Allah. antara yang paling ustaz tekankan ialah perbuatan memutuskan silaturrahim sesama manusia. 

saat paling menyentuh hati saya, ialah bilamana ustaz membawakan satu ayat lain;

"إلا من أتى الله بقلب سليم"
"kecuali orang yang menghadap Allah dengan hati yang sejahtera (bersih)"
(asy-Syu'ara': 89)

Allahhu!

apakah kau telah cukup jamin bahawa hatimu telah bebas suudzhon (sangka buruk), dengki, dendam (jauh dari kemaafan), hasad, marah, al-kibr (bongkak), sombong, sum'ah (merasakan diri bagus/meninggi diri), riak, keras, dan ego sesama manusia, hinggalah kau bertemu Allah dengan qalbun saleem?

mungkin ringan pada manusia, tetapi cukup berat di sisi Allah!

Allah, tarbiyahkanlah hati-hati kami, sucikanlah ia untuk bertemu dengan-Mu dalam keadaan paling saleem (persih dan sejahtera), meredhai dan diredhai!

--
"fasting does not change Allah. He is the same yesterday, today and after the fast. but fasting will surely change you" - sh. ilyaas el badr
 #perfectyourmanners

ameen, ameen, ameen.

1 comment:

ireminisces said...

Asalamu alaikum,

JazakAllah khair for sharing.
Come read about Tahiyatul Wudu

Take Care