Pages

Monday, April 7, 2014

"buatmu Syurga".

bismillah

"if you're dating a writer and they don't write about you — whether it's good or bad — then they don't love you. they just don't. writers fall in love with the people we find inspiring."
― jamie anne royce

antara anugerah terbesar dalam hidup saya, adalah Ummi saya sendiri. dia cukup biasa dan sangat sederhana, tetapi doanya tidak pernah terkalahkan oleh langit. selalu sampai, hingga Dia menghantarkan basirah (pandangan mata hati), untuk tangannnya mengelus, matanya memandang, dan kakinya melangkah dengan kehendak-Nya. adakalanya, perancangan yang Maha Hebat, menuntut gerak langkahnya menjadi lebih luar biasa dari yang lebih ahli.   

tersedar saya, bahawa adakalanya, pendidikan bukan bermula dari teori-teori panjang di dalam kelas, atau syarahan berjela yang cukup buat menyimpulkan fakta dan hipotesis. adakalanya, ia cuma datang dari tulus ikhlas doa seorang ibu, yang sentiasa berusaha menghubungkan dirinya dengan Allah. cuma itu, formulanya.

ia langsung mengajarkan saya, keperluan dan kewajipan 'wakhfid la huma janaah' (rendahkanlah 'sayap'mu (kedudukan, ilmu, status, pangkat, dan lain-lain) meski siapapun dia, kerana keterikatan dan kedekatannya dengan Tuhan itu, membuatkan sentuhan magisnya lebih luar biasa!

"..dan rendahkanlah dirimu terhadap mereka berdua dengan penuh kesayangan" (al-Isra': 24)

terima kasih untuk semuanya Ummi; bermula dari awal hingga ke akhirnya. terima kasih untuk pemahaman yang tiada hingga. sokongan yang tidak pernah terhenti. kepercayaan yang tidak terperi. kesabaran, kekuatan, kepayahan, dan kesemuanya yang tidak terhitung!

antara yang paling meneguhkan yakin saya, bahawa seorang ibu adalah 'lubuk' keberkahan dan ketenangan hidup ialah, pertama, sabda Nabi sendiri. "..ibumu, ibumu, dan ibumu". 

kedua, pesan Rasulullah S.A.W kepada Saidina Umar R.A. meskipun tidak pernah bertemu Uwais al-Qarni, Rasulullah mewasiatkan Umar R.A agar menemuinya, dan meminta beliau mendoakannya. doanya mustajab, hanya bersebabkan ketaatan yang sesungguhnya kepada si ibu. hanya itu yang membuatkan Allah begitu 'berkenan' menyambut doa-doanya, subhanallah!

entahkan hidup yang begitu cukup dan sempurna ini, juga adalah dari tangan ibu yang selalu mendoakan? Allahhu.

tiada kata yang boleh membesarkan penghargaan yang sesungguhnya. ini adalah kesaksian penuh dari seorang anak, melainkan satu hal;

"buatmu, Syurga, -Ummi". 
dunia, dan akhirat.

Allah, saksikanlah.

--

namun, Allah tidak pernah zalim. bagi yang tidak berpeluang merasai kesempatan memiliki anugerah sebesar ini, Dia sesungguhnya sedang menyediakanmu untuk menjadi seorang Ummi

saya sungguh tertarik dengan pesan Dr. Hesham al-Awadi;

"my advices to the brothers and sisters who are going to get married or already got married. this is what I did when I got married. list down all the good qualities and bad qualities of your parents. let it be parenting, behavior or whatever. (may Allah forgive our parents for their mistakes and weaknesses). compare the list with your spouse's lists, compile a good list and bad list.

make the list as a reference point for you in your marriage. whenever things get bad, go back to the list and stick to it. when you do this, you offspring will have a better role model, then their offspring will have a better role model and so forth. and then we will have a generation of outstanding people resulting from outstanding parenting. we have the power!"

sungguh beruntungnya bagi mereka yang dinampakkan kelemahan-kelemahan di masa-masa lalu, untuk diperbaikinya di masa-masa akan datang.

Allah selalu baik, dan sentiasa Maha Baik. yakinlah, dan percayalah!

Wallahhua'lam.

2 comments:

nusrah said...

yumay, quote dr hesham al-awadi tu macam ada connected dgn kata-kata ustaz hasrizal but im not sure ustaz hasrizal mention di mana-- mungkin dlm buku murabbi cinta. i just couldnt remember it. rasa mcm umy penah mention dlm salah satu entri, it just my weakness who coudnt remember which entry it is.

Anonymous said...

nusrah;

yap, betul. dalam buku murabbi cinta. umy pun sangat suka quote tu. sangat menginspirasikan, subhanallah. tapi umy pun dah tak ingat entri mana, haha :B

umy quote yang ni sebab macam lebih praktikal. sebab dia mengajak untuk kedua-dua pasangan bermuhasabah.

miss u :p *tetiba*

ps: minggu ni umy dengar macam ada heroes, insyaAllah :D

(malas sign in, hoho)