Pages

Saturday, December 14, 2013

KATA - KATA;

bismillah

(i)

kata-kata yang baik selalu meneduhkan jiwa. 

malah, mampu menggerakkan penghijrahan seseorang kepada yang lebih baik. mungkin kerana itu, kalau al-Quran makin dibaca, tenangnya tak sama macam ditenangkan sahabat handai, tak sama macam dipeluk suara alam, tak sama macam dialun suara-suara manusia. tenangnya luar biasa, sebab yang menciptakan kata-kata itu adalah Allah, yang Maha Tahu selera dan fitrah kita sebagai manusia.

dan siapa tahu Fudhail bin Iyadh, ulama' tersohor, seorang yang zuhud dan ahli ibadah, dulunya sebenarnya merupakan seorang perompak yang sangat digeruni? magisnya, hijrahnya bermula cuma dengan 'dua' potong kata-kata yang baik. 

pertama, ketika cuba mengintai seorang wanita yang sangat dicintainya. tiba-tiba kedengaran alunan ayat al-Quran yang mengatakan;

"apakah belum datang waktunya bagi orang yang beriman untuk khusyuk hati mereka berzikir (mengingati) Allah dan apa yang diturunkan daripada kebenaran. dan janganlah mereka seperti orang yang diberi kitab sebelumnya, setelah berlalu masa yang panjang atas mereka hati mereka menjadi keras, dan kebanyakan mereka adalah orang yang fasik."

(al-Hadid: 11)

ayat itu seolah-olah menempelak jiwanya, hingga mendorong hatinya untuk bertaubat. 

kedua, ketika dalam perjalanan pulang, dia terdengar lagi suara-suara pedagang, yang menambahkan kehinaan yang dalam, pada dirinya. 

"eloklah kalau kita keluar keesokan paginya. jika tidak, Fudhail pasti akan merompak barang-barang kita!"

lalu taubat menjadikan 'dia' berubah menjadi 'beliau', yang menjadi rujukan ummah di zamannya. subhanallah, hanya bermula dengan kata-kata yang baik. 

(ii)

demi kata-kata yang baik di hari lahir tiga disember lepas, demi kata-kata yang baik sepanjang saya belajar menjadi lebih dewasa, demi kata-kata yang baik yang sering-sering menuntun saya menulis, demi kata-kata yang baik, yang tidak putus-putus menyokong penghasilan #champak, demi kata-kata yang selalu-selalu membantu saya mencari diri dan menemukan cinta demi cinta;

terima kasih, terima kasih, terima kasih.

moga kata-kata anda adalah kata-kata yang sampai tulus pada-Nya, menjadi hitungan malaikat, dan tersampai juga kepada pemiliknya. 

sebagaimana firman-Nya;

"kepada-Nyalah akan naik perkataan-perkataan yang baik, dan amal kebajikan Dia akan mengangkatnya" (fathir: 10)

jazakumullahhu khayran katheera.
:)


No comments: