Pages

Wednesday, December 18, 2013

dari dua ekor burung;

bismillah

mengapa agaknya kata-kata yang baik, tersurat menjadi firman, diibaratkan bagai pohon, akarnya baik, dan cabangnya menjulang tinggi ke langit?

"tidakkah kamu memerhatikan bagaimana Allah telah membuat perumpamaan kalimat yang baik seperti pohon yang baik, akarnya kuat dan cabangnya menjulang ke langit. pohon itu menghasilkan buahnya pada setiap waktu dengan izin Tuhannya. dan Allah membuat perumpamaan itu untuk manusia agar mereka selalu ingat." (Ibrahim: 24-25)

mengapa agaknya Rasulullah S.A.W pernah mensabdakan, kata-kata yang baik juga adalah sebahagian daripada sedekah? (hr bukhari dan muslim). mengapa agaknya, Baginda juga pernah mensabdakan berkatalah yang baik, atau diam? (hr bukhari dan muslim)

kata-kata yang baik, selalu meneduhkan. memberikan kenyamanan pada jiwa dan hati. lambang pada ketulusan dan keikhlasan jiwa. magisnya, ia tak terkeluar melainkan dari kejernihan qulub. ia tak hadir, melainkan dari kekayaan jiwa.

seingat saya, semasa belajar adab jahili dulu, syair antara komponen yang menjadi ‘maruah’ sesebuah kabilah. penyair menjadi ‘harapan’ ataupun orang kuat yang membawa harga diri bangsa. sekaligus menunjukkan peri pentingnya sesebuah ‘bahasa’.

menyebut tentang kata-kata yang baik, semalam ofismate ada tunjukkan satu buku menarik. sebetulnya, satu puisi menarik. sebetulnya lagi, kata-kata yang baik. dia meminta saya ‘menterjemahkan’ kefahaman terhadap puisi yang satu ini;

maaf, tak ingat tajuk buku dan penulis

apa yang didapati, ternyata bukan kefahaman saya tentang itu, tetapi lama sudah saya tidak membaca puisi yang sebegini. puisi yang mengajak untuk berfikir dan merenung panjang. puisi yang memerangkap diri pada satu metafora yang tinggi nilainya. puisi yang halus dan penuh santun. teringat waktu dulu-dulu, di tingkatan satu, masuk librari semata membelek dan menyalin karya-karya allahyarham usman awang.

ahhhh nikmatnya!

satu hari nanti saya bercita-cita juga untuk menjadi ibu yang sebegini. untung-untung, dia juga mengujarkan hal yang sama; "aku mencintai Bunda, seperti aku mencintai Syurga!" di usia tiga tahun.

hanya bermula dari 'latihan' mengucapkan kata-kata yang baik, subhanallah!


______
ps: banyak pula update kebelakangan ini. menyemangati "there is nothing to writing. all you do is sit down at a typewriter and bleed." ― ernest hemingway. (=,=)'
 

5 comments:

Wahidah said...

assalamualaikum wbt, ukhti habibati.

akak umairah;
hadiah untuk akak, nah! -

Kadang aneh, kan?
Ianya cuma 'kata'
Tapi punya 'suara'
Barangkali aku tahu 'rasa'
Atau kau pandai memberi 'nyawa'
Membuatkan ia punya 'makna'
Lalu aku dan kau pun 'cinta'
Walau kita tak pernah 'sua'.

---

Bila akak 'hilang' (baca : private blog) haritu, ramai yang 'rindu' akak.

p/s : sebenarnya, sejujurnya, seluhurnya, saya yang sangat sangat sangat rindukan akak. :')

Anonymous said...

sajak tu antara dapat dan tak dapat. jadi tak berani nak mengaku dapat baca

tidakbest

Umairah. said...

wahidah;
terima kasih adik :)
doakan akak selalu.

takla hilang, mengembara je ;P

tidak best;
apa kefahaman anda?
puisi kan 'terserah' pembaca. rasanya, tak ada salah atau benar.

kongsikan sikit.

Wahidah said...

saya nak cuba untuk men'tafsir'kan dari sudut akal saya.

"tentang dua ekor burung"
-tentang dua orang manusia; dalam puisi ini, yang saya 'nampak', penulis cuba mengetengahkan dua orang manusia (satu lelaki, dan satu perempuan).
"merengek di hujung telefon"
-bercakap-cakap/berhubung menerusi telefon.
[#secara kesulurahnnya, rangkap pertama ini, penulis cuba mmembawa pembaca untuk menggambarkan situasi yang berlaku pada zaman moden sekarang, yang mana, komunikasi (antara lelaki dan perempuan) bukanlah merupakan satu penghalang lagi.]

"Tuan yang memiliki senapang"
-merujuk kepada insan yang mempunyai 'kuasa'; dalam puisi ini, (mungkin -lah), penulis cuba menujukan kepada ibubapa khususnya.
"kenapa tak dibidik sasaran"
-punya 'kuasa', tapi, tak mampu melakukan apa-apa. dengan kata mudah, membiarkan sahaja perkara tersebut (baca : batasan ikhtilat antara lelaki dan perempuan) berlaku.
[#secara keseluruhannya, rangkap ke-2 ini, penulis cuba menekankan dan menegur dia, yang punya kuasa, tapi tidak mampu menggunakan kuasa yang dia ada -tengok, diam, membiarkan saja.]

"bulu-bulu putih"
-(selalunya -lah), warna putih, merujuk kepada benda/perkara yang baik
"antara hitam"
-(selalunya -lah), warna hitam, merujuk kepada benda/perkara yang buruk/jahat
"berapungan"
-terbang di udara/tidak tenggelam
[#secara keseluruhannya, untuk rangkap ke-3 ini, penulis cuba menggambarkan bahawa, sekiranya, perkara ini berleluasa, yang punya kuasa tidak bertindak, maka benda/perkara yang buruk-buruk itu akan menutupi segala kebaikkan, sehinggalah yang buruk itu menjadi suatu kebiasaan.]

Wallahu ta'ala a'lam.

---

pandangan akak umairah?

p/s: kerana sudut pandang saya masih lagi 'mentah.

Umairah. said...

Wahidah;

subhanallah, dah bleh jadi pengkritik puisi nie ;p

mantap, mantap :D erm, pandangan kita lebih kurang sama. tak banyak beza. cuma huraian wahida lebih mantap kot. hehe

cuma yang last, lain sikit ;)
btw thanks untuk perkongsian!