Pages

Sunday, November 10, 2013

"KOSONG"

bismillah

saya sangat suka perasaan 'kosong'. 

perasaan sewaktu 'melepaskan' dan 'menyerahkan' kesemuanya kepada Allah, tanpa apa-apa lagi kudrat, kebergantungan atau 'ber-tawakal' pada usaha dan keupayaan sendiri.

sepertinya, dalam banyak-banyak hal, titik kemenangan selalu tiba pada waktu 'kosong' itu; sewaktu penyerahan kita total kepada Allah. tiada lagi risau, resah, bimbang, ragu pada takdir dan rencana Allah. semacam 'kosong' hati ibu semasa melepaskan Musa A.S ke sungai. semacam 'kosong' Yusuf A.S sewaktu melaung 'ma'adzallah' ketika berdepan dengan fitnah isteri al-Aziz. semacam 'kosong' hati tentera Muslimin di medan al-Ahzab. lalu Allah datangkan 'kemenangan demi kemenangan' atas kepasrahan yang total tadi. 

magis dan tak terduga! indah dan manis!

sebab perasaan 'kosong' ini, buat saya rasa tenang. tak kalut, atau tertunggu-tunggu. tak resah, atau sibuk memikirkan. tak risau, atau tertanya-tanya. sebab, bila terlalu berkehendakkan sesuatu, 'barang' atau 'orang', 'sesuatu', atau 'seseorang', cenderung kita mungkin memilih dengan cara yang salah, bukan dengan laluan yang Allah redha. 

tak lain tak bukan, sebabnya adalah adakalanya kita (hmm, saya) terlalu ingin 'cepat', tidak sabar, dan tergesa-gesa berkehendakkan hasil. atau lebih tepatnya, saya seolah-olah merasakan 'usaha' saya itulah yang akan mendatangkan dan membuahkan hasil, melebihi rencana dan takdir Allah.

astaghfirullah.

sebaliknya, makin kita 'usaha' dengan 'cara' kita, makin kita meletakkan kebergantungan pada diri sendiri, hakikatnya kita akan makin risau dan takut. harapan dan ekspektasi yang melampau, mungkin akan membuatkan kita sangat kecewa, kalau berakhir dengan sesuatu yang bukan kita inginkan. 

jujur, saya pernah. dan, setiap hari masih 'struggle', untuk ke-kompleks-an diri sendiri. kadang-kadang menang, dan kadang-kadang kalah. kadang-kadang laju, dan kadang-kadang lambat. kadang-kadang kuat, dan kadang-kadang jatuh, rebah.

tapi tolong Allah, biar aku berkali-kali kalah dalam pertempuran, tapi jangan 'kalah' (baca: berhenti) dalam peperangan (mujahadah).  

"dan barangsiapa berserah diri kepada Allah, sedang dia orang yang berbuat kebaikan, maka sesungguhnya dia telah berpegang kepada buhul (tali) yang kukuh. hanya kepada Allah kesudahan segala urusan"
(luqman: 22)

Allah, mudahkanlah.
ameen. 

--
"i have go beyond
jealousy or doubting
in anything, in anyone
if it's pure, it will remain
if it otherwise, it will break" 
- anis

4 comments:

Anonymous said...

Umy, :'(

(mls sign in)

Anonymous said...

kak Umy;
dalam ke'kosong'an adakalanya mengajar kita erti keber'ada'an.

Touched. :')

Anonymous said...

akak,biar kosong tetaplah bersemangat!yosh!

A.N said...

Go akak Go!

may Allah ease. ameen :)