Pages

Monday, November 25, 2013

..hanya kerana sesungguhnya aku sangat mencintai Allah dan Rasul-Nya!

bismillah

kita semua ada struggle masing-masing.

bila faham macam ini, kita tak akan ada masa untuk mencela kekurangan orang lain, malah lebih cuba dan usaha untuk menata kekurangan dan kelemahan diri sendiri. 

struggle untuk kualitikan solat yang lima; ketepatan waktu, kebersihan, thoma'ninah, khusyuk, fokus, penghayatan makna, dan lain-lain. dan kalau dimuhasabahkan, memang betullah, kita yang dalam solat, benar-benar adalah yang di luar solat. hmm. 

struggle untuk menjaga percakapan, dalam dan luaran. struggle untuk lebih menjaga hubungan lelaki dan perempuan. struggle untuk menjadi murabbi yang bersungguh-sungguh. struggle untuk menjadi seorang da'ie. struggle untuk menjadi anak, dan kakak yang baik. struggle untuk menjadi pelajar yang itqan, menjaga waktu, fokus dalam studi, dan lain-lain.

struggle untuk selalu baca al-Quran, struggle untuk membiasakan bangun malam, struggle untuk bangun awal pagi, struggle untuk melatih diri dan keterikatannya dengan saum isnin khamis, struggle untuk berukhwah, struggle untuk lebih berdikari, struggle untuk tingkatkan tsaqofah, dan ilmu agama.

strugge untuk mencintai Allah, mencintai Nabi, mencintai makhluk, dan mencintai diri sendiri. banyakkan struggle kita?

hanya Allah sahaja yang tahu maha payah, maha sukar dan maha mahunya kita untuk struggle!

Allah tahu,
Maha Tahu!

moga kita seperti 'Abdullah, yang berkali-kali mabuk menemui Rasulullah S.A.W, berkali-kali memohonkan keampunan, berkali-kali dihukum sebatan, tetapi apabila salah seorang sahabat mencelanya, Rasulullah menepisnya, dengan jawapan yang penuh tulus; "jangan! sesungguhnya dia sangat mencintai Allah dan Rasul-Nya!"

dan bukankah kita juga adalah 'Abdullah (hamba Allah), bahkan juga sangat mencintai Allah dan Rasul-Nya? moga struggle (jihad) kita ini (meski banyak atau sedikit, laju atau perlahan) dibayar Syurga!

:)