Pages

Wednesday, November 27, 2013

di sebalik kata-kata yang tertinggal (iii);

aku mahu menulis, sebagaimana Andrew Wyeth melukis. lukisannya cuma seputar menyuarakan lukanya, tetapi yang menontonnya seperti menyentuh luka sendiri.

"i get letters from people about my work. the thing that pleases me most is that my work touches their feelings. in fact, they don't talk about the paintings. they end up telling me the story of their life or how their father died."
― andrew wyeth

dia berjaya membuatkan mata-mata yang memerhati tak sedikitpun bertanya tentang “APA?” dan “MENGAPA?” dalam lukisannya. bahkan, mempersoal tentang yang lebih jauh dari itu! malah yang diperhitungkan bukan tentang hidup pelukis atau apa-apa yang dilukiskan, tetapi tentang kisah hidupnya sendiri.

aku mahu bercerita tentang yang hampir dan dekat, tetapi jatuh-nya panjang dan jauh. bukan cuma-cuma tentang kesedihan aku, kelukaan aku, keterujaan aku atau kecintaan aku, kerana aku mahu membuatkan pembaca selalu merasakan; -ADA.

bahawa dia –ADA dalam tulisan-tulisan aku.

tanpa sedikitpun mengenengahkan hidup aku, tetapi kisah dia yang sesungguhnya!

jadi, sepertinya satu kegagalan bagi aku, apabila pembaca lebih bertanyakan tentang ‘-aku’, berbanding dirinya. bertanya tentang apa sebenarnya yang mahu aku sampaikan; maksud, jalan cerita, kenapa, mengapa, siapa, apa, berbanding bertanya tentang apa yang dia mahu dengar, mahu tahu, mahu rasa tentang dirinya.

SEBAB, ter-untuk aku, bagi aku, serasa aku;

“selain meng-ekspresi, menulis sepertinya lebih indah apabila capaiannya sampai untuk meng-inspirasi!”.

oh, alangkah!

macam kata Otai;

“description begins in the writer’s imagination, but should finish in the reader’s.” ― stephen king, on writing

bila aku akan membuatmu tidak mempersoal lagi tentang aku,
tetapi lebih bertanya tentang kamu?
 

No comments: