Pages

Wednesday, September 25, 2013

Catatan September, 25.

bismillah

ayat-ayat al-Quran selalu berbicara dari ruang lingkup dan keterbiasaan kita sehari-harian; apa kita buat, kita rasa, dan kita lalui saat-saat itu.

meski ayat-ayat itu pernah berulang kali dibelek, situasinya akan tetap jadi berbeza. cuma istimewanya, hati yang selalu-selalu 'bermujahadah' ini perlu langsung tulus berbicara, berkata-kata, sering-sering bertanya, merisik Allah dan bermohon; "apa sebenarnya yang Allah sedang sampaikan?"

untuk hari ini dan sesudahnya, bermohon sekali dipertemukan ‘kuasa’, ‘kekuatan’, ‘ketegasan’, untuk aku ‘sujud’ dan ‘tunduk’ pada satu keputusan.

putus syak, hilang ragu-ragu hingga semua jalan tercerah, dan langkah jadi maju.

--

"dan para penyihir itu serta-merta menjatuhkan diri dengan bersujud. mereka berkata, "kami beriman kepada Tuhan, seluruh alam, (iaitu) Tuhannya Musa dan Harun" 
(al-A’raf: 120-123)

macam rebahan sujud dan keyakinan teguh ahli sihir Firaun, setelah walau cuma sekali dipertonton, kuasa agung Allah dari tangan Musa A.S.

keyakinan dari mana agaknya, hingga satu peristiwa saja, sudah mampu meneguhkan hingga mereka mampu beriman sepenuhnya? berani melangkah, tetap, dan tak menoleh lagi meski diancam azab seksa yang zalim?

Allah sajalah yang Maha Berkuasa, menetapkan dan membolak-balikkan hati mengikut kehendak-Nya; menggerak dan membimbing langkah, akal, tindak-tanduk, perasaan dan semuanya!

Allah, aku ‘pulang’-kan kesemuanya kepada-Mu, tolonglah yakinkan aku seperti keyakinan orang-orang yang diberi petunjuk.
"mohonlah pertolongan Allah, dan bersabarlah!" (al-A’raf: 128)

3 comments:

kak banat said...

Salam adik,
Rindunyaaaaaa....
Lama sangat kan tak ikuti perkembangan masing2. Selalu jatuh cinta dgn tulisan awak.
Selalu mengesani hati.

Do contact me back. I need ur mail.
hazwani.md@gmail.com

ireminisces said...

Asalamu alaikum, sorry cannot read english. Have a look at Hunting - Dog & Falcon

Take Care

Umairah. said...

kak banat;
wa'alaikummussalam akak.
alhamdulillah :)

teringat lagi 1st time kita jumpa waktu konvensyen dulu. subhanallah.

moga sihat dan dirahmati selalu, kak banat! ;)

nie emel umy: umairahshafei@gmail.com

iremi;
jazakillahhu khayran :)