Pages

Tuesday, July 30, 2013

nota Ramadhan 21.

bismillah
"demikianlah perintah Allah. dan barangsiapa mengagungkan syiar-syiar Allah, maka sesungguhnya hal itu timbul dari ketaqwaan hati" (al-Hajj: 32)

namun terkadang, ada banyak hal yang Allah sangat menyukainya, tetapi hati tak termampu untuk menyukainya. saat inilah, ‘mujahadah’ perlu lebih, malah doa untuk ini yang terutama; supaya Allah beri cinta pada segala yang menjadi kecintaan-Nya. terlebih-lebih di waktu Ramadhan.

sama halnya seperti Abdullah bin Abu Bakr yang redha menceraikan ‘Atiqah, isteri terkasih lantaran kelalaiannya. sama halnya seperti situasi Khalid al-Walid menerima ‘perlucutan jawatan’ sebagai panglima perang. sama halnya seperti keadaan Muslimin yang tergoncang ‘iman’, saat Allah mentakdirkan mereka tidak dapat berbuat haji pada tahun itu. malah, Perjanjian Hudaibiyah yang lebih memihak kepada kaum kafir Quraisy, membuat hati ragu-ragu dalam menerima ketentuan dan kehendak Allah S.W.T.

di 'jalan cinta’, ‘tahu’ dan ‘kenal’ hakikatnya selalu menumbuhkan cinta yang lebih, dan makin dalam. maka mungkin batas pengetahuan tentang takdir yang secetek cuma, tidak mendorong hati untuk menyukai dan mencintai segala yang Allah inginkan. 
"..dan agar orang-orang yang telah diberi ilmu meyakini bahawa (al-Quran) itu benar dari Tuhanmu, lalu mereka beriman dan hati mereka tunduk kepada-Nya. dan sungguh, Allah pemberi petunjuk bagi orang-orang yang beriman kepada jalan yang lurus.." (al-Hajj: 54)   
 
cantumkanlah doa-doa kita, memanjat langit al-Qadr; dikurniakan ilmu dan makrifat, hikmah kebijaksanaan, serta kelapangan hati untuk berbuat segala sesuatu yang dicintai-Nya, dan meninggalkan segala sesuatu yang dibenci-Nya.

ya Allah, mudahkanlah segala yang sukar. moga amal kami adalah cuma ‘amalan yang terbaik’ (al-Mulk: 2) di sisi-Mu. moga mati kami adalah cuma ‘mati yang benar’ di sisi-Mu (al-Imran: 102)

ameen.

 

1 comment:

ha|ana|zak25 said...

aha.

baca entry yang ini pula seakan nikmati 'Jalan Cinta Para Pejuang'-Salim Fillah.

Kak Umairah,
cepat lah publish buku :)