Pages

Monday, October 22, 2012

nota kecil sepulang 'heroes' sesi tiga;

20121019
moot court, aikol
hujan lebat, uiam

--
bismillah

hari ini sayyidina 'umar mengajar aku mencintai fajar. dan terlihat penuh kecintaannya pada fajar, hingga Allah  pun 'menyeru' -nya, saat beliau mencium harum nafas segar fajar. 

aku sendiri membayangkan, indah sekali pengakhirannya. 

seolah macam Allah 'cabut' dan 'sedut' nafas dia yang lama, tapi diganti dengan nafas yang akhyar , afdhal, ahsan dan ajmal; nafas Subuh yang dia cinta! macam yang kita selalu-selalu dengar; "wa iza subhi tanaffas; dan ketika Subuh bernafas" (at-takwiir : 18)

cumanya, kali ini dia 'bernafas' bukan di sisi makhluk, tapi di sisi Al-Khalik.

hari ini aku belajar tentang 'umar. dan hari ini juga, aku belajar tentang fajar. cuma akhyar, afdhal, ahsan dan ajmal -nya hari ini: cinta 'umar pada fajar, buat aku bertanya-soal kembali; 

tentang-perihal cinta aku sendiri
pada apa, dan bagaimana akhirnya.

--

iklan:

13 november 2012
10 pagi - 11 malam

moga kita lebih menemukan, mengenal, dan memaknakan cinta kita di sini.
ameen!

2 comments:

Unknown said...

umy tak balik mid break?

Umairah. said...

alhamdulillah, balik.
fatin balik?

tapi, rasa macam rugi pulak, sbb keja punyalah banyak, hee. balik takde sapa kat rumah, bosan sikit.

tapi takpelah, teman & tolong2 ummi buat keja, eceh. ;)