Pages

Wednesday, October 17, 2012

21:06.

bismillah

semalam, dalam slide dr. har terlukis begini;



dan kata-kata dr. har lebih kurang begini;

untuk dua hal:

satu: ketika kita merasakan hinanya diri, maka harus ada iman untuk meninggikan kembali kemuliaan diri. dalam Islam, ini bukan angkuh, ini bukan sombong, tapi 'izzah. 

dua: ketika kita merasakan tingginya diri, angkuh dan sombong, maka harus ada iman untuk merendahkannya kembali. dalam Islam, ini bukan kehinaan, tapi tawadhu'. 

dan iman -lah, yang akan menyeimbangkan kedua-dua hal ini, menjadikan kita 'izzah dan tawadhu' pada masa yang sama.

--

kalau memahami bab "tawadhu' dan 'izzah" mengikut konteks tema ta'alim semalam; "kisah baju melayu baju kurung", teringat yang adik dulu pernah tanya, "akak nak orang yang macam mana?"

dan saya pernah jawab, "erm, yang biasa-biasa saja"

dan hari ini, terfikir-fikir balik, sama ada jawapan itu, lahirnya atas rasa tawadhu' atau atas rasa hinanya, tak layaknya, atau betapa kerdil dan rendahnya diri?

(hmm)

--

tapi, kalau benar datangnya dari tawadhu', tawadhu' dari jenis yang mana? sebab, kalau ada kurma di tangan, sedangkan hari kiamat sudah tiba pun, Rasulullah masih meminta kita menanamnya? dan, bila pinta Syurga pun, Baginda malah mengajarkan kita, memohonkan yang tertinggi (Firdaus)? (HR Bukhari)

(hmmmmm)

"saya tak sempurna, tapi saya ada hak untuk memilih yang terbaik"
-dr. har

--

balik dari ta'alim semalam, termuhasabah;

indahnya majlis ilmu, bukanlah pada topik-topik tertentu. topiknya mungkin menjemukan, berulang-ulang, atau hal-hal perbincangan biasanya seputar masalah yang sama.

tapi, seiring pertambahan ilmu, hikmah, pengalaman, dan kematangan kita dalam melihat sesuatu, secara automatik fikrah, kefahaman dan persepsi akan berubah, sedikit demi sedikit. langsung, menuntut kita untuk mengubah sesuatu amal, menjadikannya berbeza malah lebih baik dari yang sebelumnya.

dan kita akan menjadi seseorang yang baru, menjalani hari yang baru, dengan niat, tujuan dan amal yang diperbaharui.

ahhhhh,
moga-moga!

ameen!

No comments: